Najczęściej okazje czekają u handlarzy, jednak zakup u nich wiąże się z dużym ryzykiem. Lepiej samodzielnie wybrać i zbadać pojazd, a później przywieźć go do kraju. Sprawdziliśmy ile to kosztuje i czy się opłaca.
W dużym stawie dużo ryb
Kierowcy najczęściej szukają za granicą samochodów w atrakcyjnych cenach. Liczą, że są one tam bardziej zadbane i częściej garażowane, a do ich serwisowania używano oryginalnych części. Bez większych problemów można też uzyskać informacje o historii przeglądów zawartej w książce TÜV. Nie bez znaczenia jest też eksploatacja po dobrze utrzymanych drogach i rozbudowanych sieciach autostrad. Jak zatem jest możliwe to, że tak dobre auta mogą kosztować mniej niż w Polsce? Jest to związane z wielkością rynku. Niemiecki jest największym w Europie, zatem proporcjonalnie jest tam wystawionych na sprzedaż znacznie więcej pojazdów niż u nas. Zobaczmy zatem jak mogą kształtować się różnice w cenach.
Ile za Passata w Polsce, a ile w Niemczech?
Pod lupę wzięliśmy popularnego Volkswagena Passata z rocznika 2012. W naszym serwisie znajdziemy ponad 1600 takich modeli dostępnych w Niemczech. Ceny kształtują się od 30 tys. zł do nawet 127 tys. zł w zależności od przebiegu i wyposażenia. Z kolei krajowe modele u polskich ogłoszeniodawców wystawione są od 41 tys. zł. Taniej auto można kupić tylko u handlarza, ale w tym wypadku istnieją duże szanse na to, że trafimy na powypadkowy i mocno uszkodzony egzemplarz. Warto bowiem zastanowić się nad pierwotną ceną pojazdu i marżą, którą musi przecież zarobić sprzedawca.
Dlaczego warto kupić samochód bezpośrednio od właściciela?
Jak widać na powyższym przykładzie, okazje cenowe faktycznie się zdarzają, a często pierwotną cenę można jeszcze negocjować. Takiej możliwości nie ma, gdy udamy się do salonu lub komisu. Jeśli zatem zależy nam na zadbanej perełce i rozsądnych kosztach, warto pokusić się o jej samodzielne sprowadzenie. Wbrew pozorom nie jest to trudny proces, ale trzeba się do niego odpowiednio przygotować. Pierwszy krok to oszacowanie opłacalności takiej wyprawy.
Policz opłaty za sprowadzenie samochodu
Po dokładnym przeanalizowaniu ofert i rozmowie ze sprzedawcą trzeba podliczyć dojazd. Możemy bowiem wrócić zakupionym autem lub pojechać po niego lawetą, za którą średnio trzeba zapłacić ok 1,5zł/km lub 250 zł za dzień. Do tego dochodzą jeszcze płatne przejazdy przez autostrady i ograniczenia w uprawnieniach do prowadzenia takiego pojazdu. Najczęściej wybierana jest zatem pierwsza opcja, do której czasem trzeba doliczyć koszt noclegu, choć bez większych problemów wszystkie formalności można załatwić w ciągu jednego dnia. Na miejscu konieczne będzie podpisanie polsko niemieckiej umowy kupna sprzedaży, jeśli kupujemy auto od osoby fizycznej lub faktury VAT i zebranie wszystkich potrzebnych dokumentów, czyli:
- o Fahrzeubrief – dowodu własności,
- o Fahrzeugschein – dowodu rejestracyjnego,
- o HU-Hauptuntersuchung – przeglądu stanu technicznego,
- o AU-Abgasuntersuchung – analizy składu spalin,
- o książki serwisowej
- o karty pojazdu (jeśli została wydana)
- o jeśli auto było wcześniej sprowadzane – dowód zakupu za granicą oraz dowód opłacenia wszelkich podatków i ceł
Koszty związane z formalnościami w Niemczech
Komplet dokumentów musi zostać przetłumaczony na język polski przez tłumacza przysięgłego, co zwykle zamyka się w 200 zł. Można zrobić to na miejscu, jeśli tłumaczymy też umowę, która często sporządzana jest w języku niemieckim lub w Polsce (jeśli nie mamy wątpliwości co do punktów umowy lub jest to dokument dwujęzyczny). W Niemczech trzeba dopełnić jeszcze kilku formalności, z którymi wiążą się następujące koszty:
- Wyrejestrowanie samochodu w niemieckim Wydziale Komunikacji i zakup tablic wyjazdowych – min 75 euro za tablice 5-dniowe
- Ubezpieczenie OC (Haftpflicht) – najniższe stawki są blisko granicy
Wydatki i rejestracja w kraju
Następnie można już wrócić kupionym pojazdem do kraju, gdzie czekają kolejne opłaty po sprowadzeniu auta z niemiec. Po powrocie do Polski mamy 14 dni na udanie się do Urzędu Celnego i złożenie deklaracji uproszczonego nabycia wewnątrzwspólnotowego (AKC-U). Wtedy też urząd obliczy akcyzę w wysokości:
- 3,1% wartości pojazdu z silnikiem do 2000 ccm
- 18,6% wartości za auta z silnikami powyżej 2000 ccm Na jej opłacenie mamy 30 dni. Kolejny krok to przegląd techniczny, opłaty w Urzędzie Skarbowym i formalności w Wydziale Komunikacji. Na początku otrzymamy tam tymczasowy dowód, tablice oraz naklejkę na szybę. Na wydanie właściwych dokumentów trzeba czekać ok 30 dni. Koszty wyniosą kolejno:
- Badanie techniczne – 98 zł
- Zaświadczenie o zwolnieniu z podatku VAT w Urzędzie Skarbowym – 160 zł
- Wyrobienie tablic rejestracyjne – 80 zł (1000 zł w przypadku tablic indywidualnych)
- Dowód rejestracyjny – 54 zł
- Pozwolenie czasowe – 13,50 zł
- Naklejka kontrolna – 18,50 zł
- Naklejka legalizacyjna – 12,50 zł
- Opłata ewidencyjna – 2 zł
- Opłata za kartę pojazdu – 75 zł
- Obowiązkowe ubezpieczenie OC Co ważne, od 2015 r. nie trzeba już wnosić opłaty recyklingowej, która zmniejsza koszty aż o 500 zł.
Łączny koszt za sprowadzenie auta z Niemiec
Wszystkie dodatkowe wydatki związane z kupnem pojazdu za zachodnią granicą zwykle zamykają się w 2-3 tys. złotych w zależności od modelu, na który się zdecydujemy. Biorąc pod uwagę, że samochody oferowane w Niemczech mogą być tańsze co najmniej kilka tysięcy zł, taki wyjazd po podliczeniu kosztów jest nadal opłacalny. Warto zatem szukać perełek i poświęcić czas na przeglądanie ogłoszeń, który zwróci się w postaci oszczędności w portfelu.