Kupując auto od Belga, nie trzeba jednak martwić się o „kręcony” licznik, bo w tym kraju sprzedający ma obowiązek przedstawienia oficjalnego dokumentu tzw. „Car-pass”, który potwierdza przebieg. Ponadto w Belgii łatwo trafić na okazję cenową, ponieważ ubezpieczyciele często kwalifikują nawet małe uszkodzenia, jako szkody całkowite, stąd wielu właścicieli pojazdów nawet nie naprawia drobnych usterek, tylko wystawia samochód na sprzedaż. Samo dogadanie transakcji sprzedaży nie powinno stanowić problemu. Na miejscu można porozumiewać się w języku francuskim lub niderlandzkim, ale wielu Belgów zna także angielski lub niemiecki. Jeśli zatem jesteśmy zdecydowani na motoryzacyjne zakupy w Belgii, warto wiedzieć, gdzie szukać najlepszych ofert.
Gdzie szukać samochodów na sprzedaż z Belgii?
Na początek odradzamy poszukiwania używanego auta z Belgii u handlarza. Mimo iż takie zakupy są szybkie i często kuszą niskimi cenami, to w praktyce oznaczają przysłowiowego kota w worku. Handlarze sprzedają pojazdy poniżej ich wartości rynkowej, co oznacza, że najpewniej są to egzemplarze po dużych kolizjach i wielu naprawach, które mają zatuszować faktyczny stan auta. Lepiej, więc zająć się szukaniem samochodu na własną rękę. W Belgii używane pojazdy można znaleźć także np. w komisach, jednak bezpośrednio z właścicielem łatwiej wynegocjować korzystniejsze warunki. Wcześniej warto dobrze przeanalizować oferty, porównać ceny, wiek pojazdów, wyposażenie oraz przebieg. Im bardziej obszerny opis i więcej szczegółowych oraz zdjęć samochodu, tym lepiej. Przed wyjazdem trzeba jeszcze ustalić najważniejsze kwestie ze sprzedającym, a także skalkulować koszty zakupu. Do ceny samochodu trzeba bowiem doliczyć także dojazd, transport auta do kraju, a także akcyzę.
Transport samochodu z Belgii do kraju
Z Belgii najlepiej zorganizować transport auta na lawecie. Koszt takiej usługi zaczyna się od 300 zł, tymczasem by powrócić samochodem na kołach, trzeba najpierw wyrejestrować pojazd na miejscu i opłacić tablice wywozowe. Taki koszt zaczyna się od 30 euro, o ile auto ma ważny przegląd techniczny. Do tego trzeba jednak doliczyć jeszcze ubezpieczenie, które kosztuje średnio 200 euro. Tablice wywozowe z Belgii upoważniają do poruszania się po terenie Unii Europejskiej i są ważne od 2 tygodni do 3 miesięcy. Sama procedura wyrejestrowania pojazdu może być załatwiona od ręki, choć praktyka pokazuje, że często czeka się na nią nawet do 2 dni. Najczęściej wybierana jest, więc pierwsza opcja. Jeśli jednak chcemy wrócić kupionym pojazdem na kołach, po sfinalizowaniu transakcji, musimy udać się do Brukseli, gdzie w urzędzie „City Atrium” można wyrobić dokumenty oraz tablice wywozowe.
Sprawdzenie samochodu z Belgii
Jeśli jesteśmy zdecydowani na zakup, trzeba jeszcze sprawdzić stan techniczny auta. W Belgii obowiązkowy przegląd techniczny robi się po czterech latach od pierwszej rejestracji, a następnie co roku. Właściciele aut w tym kraju regularnie kontrolują swoje samochody i serwisują je w ASO, a także mają obowiązek przekazać kupującemu książkę serwisową. Tam można, więc znaleźć informacje o bieżących naprawach. Ponadto sprzedający jest zobowiązany do przekazania raportu ze szczegółowymi informacjami o stanie technicznym pojazdu. W razie wątpliwości można jednak za zgodą właściciela udać się na pobliską stację diagnostyczna i sprawdzić, w jakim stanie jest samochód. Jest to koszt od 30 do 50 euro.
Umowa kupna sprzedaży
Do sfinalizowania transakcji konieczne będzie spisanie umowy kupna-sprzedaży, która wymagana jest na terenie Belgii, a także jest potrzebna do rejestracji auta w kraju. Zgodnie z belgijskim prawem w dokumencie muszą znaleźć się następujące informacje: - Opis pojazd w załączniku (marka, model, rok pierwszej rejestracji, nr nadwozia), przebieg, itp.) - Cena bez VAT - Kwota zaliczki i salda należności - Prawo odstąpienia od umowy, jeśli umowa została zawarta z dala od działalności sprzedawcy - Miejsce i data zawarcia umowy, - Potwierdzenie, że konsument przeczytał wszystkie informacje i otrzymał kopię, - Podpis sprzedawcy i nabywcy z datą. Za auto w Belgii można legalnie zapłacić gotówką, o ile kwota sprzedaży nie przekracza 30 tys. euro. Jeśli pobierana jest zaliczka, to zwykle wynosi ona ok. 30 proc. wartości pojazdu.
Jakie dokumenty musi mieć auto z Belgii?
Razem z umową, właściciel pojazdu jest jeszcze zobowiązany do przekazania kupującemu następujących dokumentów: - Dowód rejestracyjny w języku francuskim jest to Certificat d’immatriculation , a w niderlandzkim Inschrijvingsbewijs - Komplet kluczyków - Kartę pojazdu, jeśli została wydana - Książkę serwisową - Certyfikat COC (jeśli właściciel go posiada) - „Car-pass” z informacją o przebiegu auta Warto wiedzieć, że jeśli sprzedawca nie chce przekazać „Car-pass”, kupujący ma prawo odstąpić do transakcji, a nawet domagać się późniejszego unieważnienia sprzedaży.
Powrót do kraju i formalności
Kiedy już przywieziemy auto do kraju, mamy 30 dni na jego rejestrację. Wcześniej trzeba jeszcze opłacić akcyzę w wysokości 3.1 proc. wartości auta w przypadku silników do 2000 centymetrów sześciennych i 8,6 proc. dla większych silników. Konieczne będzie także przetłumaczenie wszystkich dokumentów na język polski u tłumacza przysięgłego, a także zrobienie przeglądu technicznego w kraju. Następnie można przejść do procedury rejestracyjnej w wydziale komunikacji, która nie różni się znacznie od formalności, gdy rejestrujemy krajowy samochód. Źródła: http://www.konsument.gov.pl/uploads/CROSS-BORDER%20CAR%20PURCHASES%20REPORT.pdf http://www.konsument.gov.pl/uploads/Zalecenia%20dla%20konsument%C3%B3w.pdf http://www.konsument.gov.pl/index.php?mact=News,cntnt01,print,0&cntnt01abc Articleid=801&cntnt01showtemplate=false&cntnt01returnid=100&hl=pl