Zgodnie z prawem nie możesz poruszać się po drogach samochodem, które nie jest zarejestrowane. Przed rejestracją musisz także opłacić podatek akcyzowy, którego wysokość uzależniona jest od pojemności silnika i wartości samochodu i wynosi: - 3,1 proc. wartości dla auto o silniku do 2000 cm3 - 18,6 dla aut z silnikiem powyżej 2000 cm3 Następnie trzeba udać się na stację diagnostyczną i zrobić przegląd rejestracyjny, którego koszt wynosi 169 zł, a po jego wykonaniu otrzymuje się potwierdzenie o pozytywnym wyniku badania technicznego. Później można już zająć się formalnościami, związanymi z rejestracją.
Gdzie zarejestrować sprowadzony samochód?
Pojazd może zarejestrować tylko właściciel lub jego pełnomocnik, chyba, że pojazd ma współwłaścicieli, wtedy każdy z nich musi stawić się w urzędzie i dokonać rejestracji. Gdy samochód został kupiony na firmę, to rejestracją może zająć się właściciel przedsiębiorstwa lub wyznaczony pełnomocnik. Formalnościami trzeba załatwić w wydziale komunikacji, czyli urzędzie, właściwym dla miejsca zamieszkania właściciela pojazdu. Czyli w: - urzędzie starostwa powiatowego, - urzędzie miasta (dla miast na prawach powiatu) - urzędzie dzielnicy (dla Warszawy)
Jak przebiega rejestracja?
Aby zarejestrować auto w urzędzie, trzeba najpierw wnieść opłaty, a następnie złożyć stosowny wniosek wraz z załącznikami. W niektórych urzędach sprawę można załatwić przez internet, a w innych jedyną możliwością jest złożenie dokumentów osobiście lub wysłanie ich pocztą. Dokumentacja w obcym języku powinna być wcześniej przetłumaczona przez tłumacza przysięgłego, a następnie zebrana w formie załącznika do wniosku. Przygotować, więc należy: - wniosek o rejestrację pojazdu (można go wcześniej pobrać ze strony urzędu lub wypełnić na miejscu) - potwierdzenie aktualnego badania technicznego wykonanego w Polsce lub aktualny wpis we francuskim dowodzie rejestracyjnym - potwierdzenie zakupu pojazdu – umowa kupna sprzedaży lub faktura - francuski dowód rejestracyjny - potwierdzenie wniesienia opłat rejestracyjnych - dokument potwierdzający opłatę akcyzy - tłumaczenie dokumentów francuskojęzycznych przez tłumacza przysięgłego
Ile to kosztuje?
Gdy mamy już komplet dokumentów, należy wnieść opłaty rejestracyjne. Zapłacić można bezpośrednio w kasie urzędu lub przelewem na konto urzędu (nr konta powinien być dostępny na stronie www wydziału komunikacji). Na opłaty składają się bowiem następujące koszty: - dowód rejestracyjny, komplet znaków legalizacyjnych i nalepkę na szybę – 85 zł - pozwolenie czasowe – 13,50 zł - tablice rejestracyjne – 80 zł (tablice indywidualne to koszt 1000 zł) - kartę pojazdu – 75 zł - opłatę ewidencyjną – 50 gr Po wniesieniu wszystkich opłat, można już formalnie przejść do złożenia wniosku. Urzędnik najpierw zarejestruje auto czasowo na 30 dni. Wydane zostaną tablice rejestracyjne, nalepka kontrolna i pozwolenie czasowe. W tym samym dniu należy także wykupić obowiązkowe ubezpieczenie OC. Od tego momentu można już jeździć samochodem, jednak wydział komunikacji będzie trzeba odwiedzić jeszcze, gdy pojazd zostanie zarejestrowany na stałe. Wtedy urzędnik wyda właściwy dowód rejestracyjny. W tym samym dniu należy także poinformować o tym fakcie towarzystwo ubezpieczeniowe. Źródło: https://obywatel.gov.pl/kierowcy-i-pojazdy/rejestracja-samochodu-motocykla-lub-innego-pojazdu#/uzywany/sprowadzony-z-zagranicy/z-unii-europejskiej