Postanowiliśmy je przypomnieć i zebrać potrzebne informacje o kosztach, dokumentach i najważniejszych formalnościach.
Zarejestrowanie auta z Niemiec – krok po kroku
Niezależnie od tego czy kupujemy samochód w kraju czy za granicą, zanim zaczniemy się cieszyć jazdą, musimy go zarejestrować w wydziale komunikacji właściwym dla miejsca zameldowania. Na szczęście w obecnych czasach sprawy urzędowe załatwia się sprawnie, a urzędy często informują o postępach sprawy mailowo lub sms-em. By załatwić wszystko szybko, należy zająć się formalnościami zaraz po przyjeździe z zakupionym pojazdem do kraju. Czekać będą bowiem następujące obowiązki: - opłata podatku akcyzowego w Urzędzie Celnym - przegląd techniczny (jeśli auto nie posiada aktualnych badań technicznych) - rejestracja auta w wydziale komunikacji, w zależności od miejsca zamieszkania może być to: - urząd starostwa powiatowego - urząd miasta (dla miast na prawach powiatu) - urząd dzielnicy (w przypadku Warszawy) - wykupienie obowiązkowego OC u ubezpieczyciela
Opłata podatku akcyzowego
W pierwszej kolejności należy udać się do Urzędu Celnego lub złożyć wniosek on-line, by opłacić akcyzę. Stawka podatku wynosi aktualnie: - 3,1% wartości pojazdu w przypadku silnika o pojemności do 2000 ccm - 18,6% wartości w przypadku większych pojemności Na opłacanie podatku mamy 30 dni. Biorąc pod uwagę, że stawka liczona jest od wartości samochodu, którą potwierdza dokument sprzedaży, istnieje pokusa, by ją zaniżyć. Nie ma to jednak sensu, bo urzędnicy są wyczuleni na takie praktyki i jeśli pojawią się jakiekolwiek podejrzenia, mogą wycenić pojazd na podstawie niezależnej oceny, która mocno uderzy po kieszeni. Obecne stawki wkrótce mają się jednak zmienić i być zależne od 4 kategorii wiekowych i 8 kategorii pojemności. W sumie ma być ich aż 32, a ich wprowadzenie zapowiadano na początek b.r[1]. Warto, więc pospieszyć się z zakupem auta, by zdążyć jeszcze przed zmianami.
Jakie dokumenty potrzebne do rejestracji samochodu z Niemiec?
Po opłaceniu podatku akcyzowego i zrobieniu przeglądu technicznego (jeśli samochód nie ma aktualnego TUV), można rozpocząć procedurę rejestracji. Nie jest ona skomplikowana i nie odbiega znacznie od tej, która obowiązuje samochody krajowe. Warto jednak pamiętać, że na rejestrację mamy określony czas w zależności od tego na jakich tablicach tymczasowych zostało przywiezione auto (5-30 dni). By zostało ono zarejestrowane należy wypełnić wniosek i złożyć go wydziale komunikacji odpowiednim dla miejscu zameldowania. Dokument można pobrać on-line ze strony wydziału komunikacji i wypełnić go wcześniej w domu. Wniosek możesz też wysłać pocztą lub mailem, jeśli jest taka możliwość. Sprawdzić można to na stronie urzędu. Razem z wnioskiem (jeśli nie został wcześniej wysłany) trzeba dostarczyć komplet oryginalnych dokumentów, potwierdzających sprzedaż oraz ich tłumaczenie w języku polskim sporządzone przez tłumacza przysięgłego. Są to kolejno: - Dowód zakupu pojazdu (polsko niemiecka umowa kupna-sprzedaży lub faktura) - Dowód rejestracyjny - Potwierdzenie opłaty podatku akcyzowego - Tablice rejestracyjne (tymczasowe, na których auto przyjechało do Polski) - Zaświadczenie o aktualnym badaniu technicznym - Dokument tożsamości właściciela - Potwierdzenie wniesienia opłat
Koszt rejestracji auta z Niemiec
Najpierw urząd wyda tymczasowy dowód rejestracyjny, a na ten właściwy trzeba poczekać ok 30 dni. Urzędnik przyjmie wniosek i dokumenty dopiero, wtedy gdy zostaną uregulowane wszystkie opłaty. Można wnieść je bezpośrednio w kasie urzędu lub zrobić przelew na wskazane przez urząd konto. Do opłacenia będą: - Tablice rejestracyjne – 80 zł (1000 zł za tablice indywidualne) - Dowód rejestracyjny – 54 zł - Pozwolenie czasowe – 13,50 zł - Opłatę ewidencyjną – 2 zł - Kartę pojazdu – 75 zł - Naklejkę kontrolną – 18,50 zł - Naklejkę legalizacyjną – 12,50 zł
Ważne - opłata recyklingowa
Koszty łącznie wyniosą ok 250 zł. Chyba, że rejestrujemy pojazd sprowadzony przed 1 stycznia 2016 r. W takim wypadku przed rozpoczęciem formalności w urzędzie trzeba jeszcze wnieść opłatę recyklingową w wysokości 500 zł na konto Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zgodnie z prawem w dniu rejestracji trzeba też niezwłocznie wykupić obowiązkową polisę OC. Aby usprawnić procedury rejestracji samochodu z Niemiec, warto wcześniej wydrukować druki w domu. Niezbędny będzie też czas i uzbrojenie się w cierpliwość. [1] http://www.polskieradio.pl/42/3168/Artykul/1687851,Akcyza-od-aut-od-2017-r-32-stawki-im-starszy-pojazd-tym-wiekszy-podatek