Według JATO Dynamics na kupujących czeka bowiem czwarty co do wielkości rynek motoryzacyjny w Europie, na którym nie trudno o prawdziwą okazję cenową. Sprawdziliśmy, ile trzeba dołożyć do zakupu sprowadzonego samochodu z Francji. Kierowców poszukujących samochodów z drugiej ręki w dobrym stanie technicznym i atrakcyjnej cenie nie odstrasza nawet odległość do Francji. Do pokonania jest czasem nawet 2000 km, ale na miejscu czeka naprawdę duży wybór. W naszym serwisie znaleźć można ponad 2 mln ogłoszeń zamieszczonych przez francuskich właścicieli aut. Sprawdźmy zatem ile dołożymy do samochodu kupionego we Francji.
Transport i opłaty na miejscu
Jeśli zdecydujemy się na transport pojazdu na lawecie do Polski, zapłacimy za to ok 2100 zł[1]. Ten koszt można oczywiście zminimalizować, jeśli wybierzemy się po auto samodzielnie i wrócimy nim do kraju na kołach. Po załatwieniu transakcji zakupu, trzeba będzie załatwić formalności w miejscowym wydziale komunikacji, czyli prefekturze. Wyrobić trzeba tablice wyjazdowe oraz wykupić OC, które pozwoli na legalne poruszanie się pojazdem po drogach w Unii Europejskiej. Ich koszt to średnio: - Tablice wyjazdowe 30-50 euro - Ubezpieczenie OC tymczasowe 90-120 euro lub 100 zł, jeśli wykupimy OC w polskim towarzystwie ubezpieczeniowym np. przez telefon
Opłaty rejestracyjne w kraju
Jeśli wracamy autem na kołach i przekroczymy granicę Polski, czekają nas kolejne formalności. Na zarejestrowanie pojazdu mamy 30 dni i w tym czasie trzeba też wyrobić się z opłaceniem podatku akcyzowego. W pierwszej kolejności można też udać się do tłumacza przysięgłego, by przetłumaczył dokumenty potrzebne do rejestracji (umowa kupna sprzedaży/faktura, dowód rejestracyjny). Koszt tłumaczenia to średnio 100-200 zł. Następnie trzeba odwiedzić urząd celny, do opłacenia czeka podatek akcyzowy, który naliczany jest według rynkowej wartości auta i pojemności jego silnika w następującej wysokości: - 3,1 proc. wartości dla aut z pojemnością silnika do 2 tys. cm sześć. - 18,6 proc. wartości dla aut z pojemnością powyżej 2 tys. cm sześć - Dodatkowo wnieść trzeba też opłatę za wydanie potwierdzenia zapłaty akcyzy – 17 zł
Badanie techniczne i opłaty w wydziale komunikacji
Do rejestracji pojazdu i jego ubezpieczenia potrzebne będzie też aktualne badanie techniczne. Nawet, jeśli przegląd robiony za granicą jest ważny, prawdopodobnie będzie trzeba go uzupełnić lub powtórzyć w kraju. Uznanie takiego dokumentu zależy bowiem często od woli urzędnika. Na stacji diagnostycznej trzeba będzie, więc zapłacić za: - Przegląd uzupełniający 60 zł (jeśli wystarczy by diagnosta uzupełnił brakujące dane) lub - Przegląd pełny – 98 zł Gdy zgromadziliśmy już komplet dokumentów, można złożyć wniosek o zarejestrowanie samochodu w wydziale komunikacji lub właściwym starostwie powiatowym. Wniosek należy uzupełnić o załączniki: - Przekreślony dowód rejestracji i kartę pojazdu (jeśli została wydana) - Umowę kupna – sprzedaży - Ważne badanie techniczne - Dowód opłacenia akcyzy Całkowity koszt rejestracji wyniesie 256 zł, a składają się na niego m.in: - Karta pojazdu - Tablice rejestracyjne - Pozwolenie czasowe, nalepki legalizacyjne - Tymczasowy dowód rejestracyjny i właściwy dowód rejestracyjny Jeśli wcześniej nie zostało zawarte ubezpieczenie OC na rok, trzeba to zrobić najpóźniej w dniu rejestracji samochodu. Przeliczając wszystkie dodatkowe opłaty, trzeba liczyć się z dodatkowym kosztem w wysokości średnio kilku tysięcy złotych. Czy zatem zakup auta z Francji się opłaca? To zależy od konkretnej oferty, dlatego warto je przeglądać i szukać cenowej okazji. [1] http://www.info.clicktrans.pl/ile-kosztuje-transport-samochodu-z-zagranicy/