Wielu kierowców, zwłaszcza tych początkujących ma problemy z prawidłowym stosowaniem świateł postojowych, zwłaszcza, że bardzo często są mylone ze światłami pozycyjnymi. Ich przeznaczenie definiują przepisy i wystarczy je sobie przyswoić, aby umiejętnie i ergonomicznie wykorzystywać światła postojowe.
W jakich sytuacjach korzystać ze świateł postojowych?
Światła postojowe nie należą do obowiązkowego wyposażenia samochodu, ale producenci aut coraz częściej pamiętają o ich niezwykle przydatnej roli i o tym, że kierowcy chętnie z nich korzystają, zwłaszcza wówczas, kiedy oświetlenie to ma osobny włącznik. Działanie świateł postojowych jest podobne do sposobu, w jakim pracują kierunkowskazy - można je uruchomić po prawej lub po lewej stronie samochodu albo wszystkie na raz. Światła tego rodzaju przydają się szczególnie po zmroku lub w sytuacji niedostatecznej widoczności. Jeśli istnieje potrzeba zatrzymania pojazdu w miejscu, gdzie brakuje innego źródła światła (przykładowo latarni ulicznej, światła z okolicznych budynków) wówczas trzeba pojazd oświetlić po to, aby kierowcy ze zbliżających się samochodów mieli możliwość odpowiedniego zredukowania prędkości i bezpiecznego przejechania obok zaparkowanego i oświetlonego auta. Jeśli dany pojazd nie ma przyczepy, lub wraz z przyczepą zespół pojazdów nie przekracza 6 m długości, wystarczy włączyć światła postojowe tylko od strony jezdni. W przypadku długości powyżej 6 m samochód oświetlamy po obu stronach.
Gdzie są umieszczone światła postojowe?
"Postojówki" uruchamia się podobnie jak kierunkowskazy, również na wyłączonym silniku. Na desce rozdzielczej światła te oznaczone są ikoną, która w prawidłowym ustawieniu wyświetla się na kolor zielony. Ikona to duża litera "P" z odchodzącymi do niej promieniami. Światła umieszcza się w pojeździe w ilość 2 lub 4 sztuk. Mają one barwę białą z przodu, czerwoną z tyłu albo pomarańczową, bo światło to może być połączone z kierunkowskazem lub z bocznym światłem pozycyjnym. Światła postojowe nie mogą znajdować się dalej niż 400 mm od obrysu pojazdu. Światła powinny być podłączone elektrycznie w taki sposób, aby było możliwe uruchomienia ich tylko po jednej stronie pojazdu. Jeśli natomiast chodzi o uruchamianie tych lamp po stronie kierowcy, to wszystko zależy od wyobraźni producenta. Można te światła uruchomić, przykładowo, za pomocą wybranego pokrętła na kontroli centralnej pojazdu, można też korzystać z lewej manetki (tej która odpowiedzialna jest za prawidłowe uruchamianie oświetlenia pojazdu), zaś włączenie postojówek sprowadza się wówczas do wciśnięcia naparstka manetki lub przekręcenia pierścienia. Można się zastanowić, czy warto mieć takie światła w samochodzie. Ich zasilanie pochodzi z akumulatora, więc lekko obciąża to urządzenie. Plusem jest możliwość włączenia świateł postojowych tylko po jednej stronie pojazdu - w takiej sytuacji zużycie prądu jest o połowę mniejsze. Można również zainstalować homologowane żarówki wykonane w technologii LED-owej, które są trwałe, bardzo oszczędne i starczają na lata.
Konsekwencje awarii świateł postojowych
Oświetlenie postojowe, mimo, że posiadanie ich nie jest koniecznością, przeważnie współdzieli przestrzeń w kloszu ze światłem o innej funkcji (stąd barwy światła, którymi te światła świecą) i zawsze powinny być sprawne. Poza tym po drogach trzeba poruszać się z w pełni działającym oświetleniem. Taki jest wymóg wynikający z przepisów o ruchu drogowym. Podczas kontroli drogowej policja ma prawo sprawdzić sprawność świateł w pojeździe, także postojowych, jeśli dany samochód ma je zamontowane fabrycznie. W sytuacji, kiedy któraś z egzaminowanych lamp jest uszkodzona, nie działa właściwie lub w ogóle się nie uruchamia, to już w gestii policji jest to, czy zatrzyma dowód rejestracyjny pojazdu, czy może jedynie pouczy kierowcę. Mandatu jako takiego, nie ma. Awarie dobrze usuwać najszybciej jak się da, samodzielnie (idealnie jest mieć w samochodzie mały zapas żarówek) lub w najbliższym zakładzie mechaniki pojazdowej. O ile z pouczeniem i naprawą nie ma większego stresu, tak zatrzymanie dowodu to już problem. Po usunięciu awarii trzeba udać się do właściwego miejscu zarejestrowania pojazdu wydziału komunikacji w urzędzie miasta lub dzielnicy, gdzie dokument ten oczekuje na odbiór. Dowód otrzyma adnotację, dlaczego został zatrzymany. Kierowca, chcąc go odebrać, musi pokazać potwierdzenie lub rachunek zakupu nowej żarówki albo pisemne potwierdzenia wymiany, a pracownik urzędu sprawdza, czy faktycznie uszkodzenie zostało wyeliminowane, wychodząc z budynku wraz z kierowcą w celu naocznej weryfikacji, czy światła działają, jak trzeba. Po naprawie, samodzielnie lub w zakładzie mechanicznym, nie ma już konieczności dodatkowej diagnostyki pojazdowej w wyspecjalizowanej stacji kontroli pojazdów.