Wymaga wprowadzania zmian w układzie sterowania, karoserii oraz niejednokrotnie w silniku. Tutaj nie ma miejsca na nietrafione decyzje i pomyłki. Jeden błąd może w przyszłości doprowadzić do wypadku. Tuning w Polsce jest w stu procentach legalny. Podejmować się go powinny jednak przede wszystkim osoby świetnie obeznane z mechaniką i działaniem samochodu.
Czym jest tuning sportowy?
Słowo "tuning" pochodzi z angielskiego. Oznacza regulację lub strojenie. Praktycznie rzecz biorąc tuning jest dostosowywaniem parametrów i wyglądu samochodu do oczekiwań posiadacza. A właściciele bardzo często marzą o autach sportowych. Efekty przerabiania własnego pojazdu mogą być bardzo różne. W każdym mieście i na każdym osiedlu kryje się maluch z ryczącym tłumikiem i gigantycznym spoilerem. I to właśnie przerabianie na sportową modłę starych modeli powoduje, że tuning bywa obiektem żartów. Może też mieć efekty pozytywne. Na każde dziesięć motoryzacyjnych "potworków" przypada co najmniej jedno auto, które właściciel przerobił z rozwagą. Samochody po samodzielnych zmianach często cieszą się renomą na rynku wtórnym. Na portalach sprzedających używane wozy znajdziemy liczne modele Volkswagen Gold 4 tuning. Krótko mówiąc, aby uzyskać pozytywny rezultat, nasz pojazd musi mieć dobre parametry startowe.
Rodzaje tuningu
Obecnie tuning sportowy dzieli się na kilka podstawowych kategorii. Każda odmiana modyfikacji może mieć mniejszy lub większy wpływ na funkcjonowanie samochodu: - Tuning optyczny. Polega na zmianie wyglądu samochodu. Na karoserii pojawiają się ozdoby mające odzwierciedlać osobowość posiadacza, fabryczne felgi zostają zastąpione nowymi, a z tyłu samochodu zainstalowany zostaje tłumik sportowy. Tutaj należy zauważyć, że tuning optyczny nie ma pozytywnego wpływu na parametry wozu. Nie przyspiesza tempa ani jakości jazdy. W praktyce może je nawet pogarszać. Nowe felgi mogą być zbyt duże i zbyt ciężkie, a niektóre ozdoby maski mogą zwiększać opory powietrza i tym samym utrudniać pojazdowi osiągnięcie rozsądnej prędkości. Specjaliści wręcz dyskutują, czy modyfikacje stricte optyczne w ogóle powinno nazywać się tuningiem. - Tuning mechaniczny. Najbardziej inwazyjny, ale też najbardziej praktyczny. To właśnie modyfikacje mechaniczne mogą zamienić przeciętne autko w prawdziwy krążownik szos. Ten typ tuningu może obejmować zmiany w silniku, układzie paliwowym lub jezdnym. Niejednokrotnie obejmuje on wymianę gaźnika, tłoków oraz zamontowanie filtra powietrza o większej przepustowości. Do zmian mechanicznych zaliczyć też należy montaż nowej skrzyni biegów. Praktycznie rzecz biorąc zazwyczaj wymienia się przekładnię manualną na automatyczną. Niektóre zmiany mogą mieć charakter pozornie optyczny, ale jednak mogą wpływać na jakość jazdy. Jako przykład można podać choćby alufelgi z lżejszego stopu niż oryginalne. - Tuning elektroniczny. Zdecydowanie najmłodsza odmiana przerabiania samochodów. Wszyscy miłośnicy motoryzacji wiedzą, że od dwudziestu lat w autach coraz częściej pojawiają się komputery pokładowe. Niekiedy projektanci programują je tak, aby nie pozwalały silnikowi osiągnąć pełnej mocy i momentu obrotowego. Zwracając się do specjalisty od elektroniki, możemy wzbudzić w swoim aucie pełen potencjał. Jest to rozwiązanie o wiele mniej inwazyjne niż modyfikacje mechaniczne, ale też nie w stu procentach bezpieczne. Inżynierowie projektują samochody z ograniczeniami z konkretnych powodów. Zazwyczaj mają na uwadze bezpieczeństwo użytkownika. Na elektroniczny tuning sportowy mogą też składać się zmiany kąta zapłonu, kąta wtrysku oraz ciśnienia doładowania. Obowiązkowo należy zwrócić uwagę na fakt, że nie każde zmiany wprowadzane w aucie można nazwać tuningiem. Za tuning nie uznaje się na przykład dodawania elementów stworzonych przez producenta, ale niedostępnych w danej wersji wyposażeniowej.
Tuning sportowy, a prawo
Każdy chciałby, aby jego samochód był szybszy, bardziej wydajny i po prostu lepszy. Decydując się na tuning sportowy, oprócz względów mechanicznych musimy brać pod uwagę także jedną niezwykle istotną sprawę. Trzeba wiedzieć, co na temat przeróbek mówi prawo. Jeśli nie spełnimy wymogów wobec pojazdu, możemy mieć problemy z przejściem najbliższej kontroli technicznej. Aby nie uczynić swojego pojazdu niezdatnym do jazdy, powinniśmy kierować się przede wszystkim artykułem 66 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Pomocne będzie także rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002. Wymogów, które musi spełnić auto, jest dużo. Trzeba pamiętać przede wszystkim o tym, że wydech nie może być skierowany w prawą stronę. Bardzo ważne jest też umiejscowienie tablicy rejestracyjnej, która musi być dokładnie widoczna. Jej dolna krawędź nie może znajdować się wyżej niż 0,30 metra nad ziemią. Górna natomiast nie może wystawać powyżej 1,2 metra. Tablicy rejestracyjnej musimy też zapewniać odpowiednie, białe oświetlenie.