Rozwiązanie po raz pierwszy pojawiło się w 1980 roku. Poduszka czołowa dla kierowcy została zamontowana we wnętrzu Mercedesa klasy S, czyli auta, które stało się pierwowzorem dla wielu współczesnych systemów bezpieczeństwa. Sam pomysł zrodził się natomiast 30 lat wcześniej. Tym, co uniemożliwiało wprowadzenie go w życie, był zbyt długi czas, w jakim poduszka napełniała się gazem. Po wielu latach pracy konstruktorzy ze Stuttgartu opracowali system, który otwierał ją w 30 milisekund. To dokładnie tyle, ile zajmuje mrugnięcie okiem. W fabryce Mercedesa powstała także idea wykonania systemu z materiału nylonowego, który jest stosunkowo elastyczny i bardzo odporny na rozdarcia. Rozwiązanie szybko spotkało się z uznaniem nie tylko producentów pojazdów, ale także użytkowników aut. W 1988 roku po raz pierwszy zamontowano poduszkę powietrzną po stronie pasażera.
Jak działa poduszka powietrzna?
Poduszka powietrzna składa się z kilku elementów. Podstawowym jest worek wykonany z tkaniny nylonowo-bawełnianej lub poliamidowej. O tym, czy otworzy się podczas zderzenia, decyduje z kolei jednostka sterująca. Składa się ona z wielu czujników, w tym także akcelerometrów, czujników nacisku oraz ciśnienia, czujników hamowania oraz systemów kontrolujących dźwięk. W rezultacie jednostka sterująca nieustannie monitoruje zachowanie pojazdu na drodze. Informacja z czujników jest przekazywana do uaktywnianego pirotechnicznie generatora gazów, który warunkuje napełnienie poduszki powietrzem o dużym stężeniu azotu. Rozwiązanie pozostające dotychczas w ukryciu, w chwili zderzenia rozrywa plastik, gwarantując ochronę osobom przebywającym w samochodzie. W ułamek sekundy po wypadku, kiedy głowa kierowcy i pasażera znajdzie się na poduszce, z airbagu zaczyna uchodzić powietrze, co chroni przed ewentualnym uduszeniem. Warto podkreślić, że cały proces zajmuje nie więcej niż 20 milisekund, dzięki czemu można przewidzieć zagrożenie na drodze i w dużej mierze zniwelować uszkodzenia ciała kierowcy oraz pasażerów. Jeszcze szybciej uruchamiane są boczne poduszki powietrzne. Wynika to z faktu, że odległość między ramieniem kierowcy lub pasażera, a twardymi bocznymi elementami samochodu jest znacznie mniejsza, niż odstęp między głową a deską rozdzielczą. Otworzenie poduszki bocznej następuje więc w czasie nie dłuższym niż 10 milisekund.
Jak sprawdzić sprawność poduszki powietrznej?
Jeszcze do niedawna pokutowało przekonanie, że poduszki powietrzne powinny być wymieniane co 12 lat. Dziś teoria ta powoli odchodzi w zapomnienie. Nowoczesne technologie gwarantują o wiele dłuższą żywotność i sprawność airbagów. Kontrolki pojawiające się na desce rozdzielczej w momencie przekręcenia kluczyka w stacyjce i gasnące po odpaleniu samochodu informują kierowcę, czy system bezpieczeństwa działa bez zarzutów. Decydując się na zakup samochodu używanego, warto jednak sprawdzić ich stan techniczny, korzystając z opinii fachowców w autoryzowanym serwisie marki. Warto przy tym pamiętać, że nie ma możliwości zainstalowania poduszek powietrznych w autach, które zjechały z taśmy produkcyjnej bez tego rodzaju wyposażenia. Istnieją jednak sposoby pozwalające na ich regenerację oraz ponowne zamontowanie w pojazdach, które uległy wypadkowi. Proces ten jest jednak skomplikowany i powinien być wykonany przez zaufanego specjalistę.
Wymiana poduszek powietrznych po wypadku
O tym, jak duże koszty będzie generowała naprawa poduszki powietrznej, decydują środki bezpieczeństwa zastosowane w aucie konkretnej marki. Niebagatelne znaczenie ma również rodzaj deski rozdzielczej. W samochodach spotyka się bowiem deski jednolite oraz modele z maskownicą airbagu. W pierwszym przypadku otworzenie poduszki powietrznej warunkuje całkowite rozerwanie całej deski rozdzielczej. Instalacja airbagu jest możliwa wyłącznie po jej pełnym demontażu. Należy podkreślić, że proces ten jest bardzo czasochłonny i wymaga od fachowca dużej wprawy. Konieczna jest także wymiana deski. Zadanie jest o wiele łatwiejsze wówczas, gdy deska rozdzielcza posiada specjalną maskownicę, pod którą ukryte są poduszki powietrzne. Ich wystrzelenie powoduje rozerwanie jedynie niewielkiego elementu, który można dokupić i bez problemu wymienić bez całkowitego demontażu deski rozdzielczej. W niedalekiej przeszłości mechanicy rekomendowali wymianę po wypadku wszystkich poduszek powietrznych wraz z czujnikami. Dziś wielu specjalistów przekonuje, że wystarczy jedynie rekonstrukcja airbagów i współpracujących z nimi systemów elektronicznych, które uległy zniszczeniu podczas zderzenia. Cała procedura obejmuje wymianę poduszki powietrznej, a także pasów bezpieczeństwa i napinaczy. Następnie sprawdzany jest stan systemu bezpieczeństwa za pomocą komputera diagnostycznego. Fachowcy usuwają też z modułu sterującego zapisy informujące o zaistniałej kolizji.
Rodzaje poduszek powietrznych
Przyglądając się wyposażeniu współczesnych samochodów, trudno uwierzyć, że jeszcze kilkadziesiąt lat temu marzeniem każdego kierowcy była poduszka powietrzna chroniąca prowadzącego pojazd. Dziś w wielu modelach aut, nawet tych zaliczanych do segmentu A, w standardzie można znaleźć rozwiązania dla pasażera siedzącego na przednim fotelu. Poduszki czołowe podnoszące poziom bezpieczeństwa podróżujących z przodu montowane są w desce rozdzielczej. Ramiona osób przebywających w pojeździe podczas zderzenia chronią poduszki zainstalowane po bokach fotela. Podobną funkcję pełnią kurtyny powietrzne chroniące głowy podróżnych przed uderzeniem bocznym oraz redukujące skutki dachowania samochodu. W 2003 roku w Mercedesie SLR po raz pierwszy zamontowano także poduszki kolanowe, chroniące nogi kierowcy w czasie zderzenia. Coraz częściej w samochodach spotyka się również warianty ochraniające klatkę piersiową oraz poduszkę powietrzną dedykowaną pasażerowi zajmującemu środkowe miejsce na tylnej kanapie. Specjaliści z zakresu motoryzacji jednoznacznie twierdzą, że nowoczesne systemy bezpieczeństwa nie są w stanie przeciwdziałać wypadkom. Nie ulega jednak wątpliwości, że znacząco redukują ich skutki.