Te z pozoru drobne uszkodzenia po pewnym czasie mogą spowodować całkowite zniszczenie szyby lub stać się powodem zatrzymania dowodu rejestracyjnego i ukarania mandatem. Warto więc wiedzieć, w jaki sposób samodzielnie naprawić szybę samochodową.
Klejenie - sposób na naprawę szyby
Z pomocą kierowcom przyszedł przemysł chemiczny, który opracował metodę naprawy szyb samochodowych za pomocą specjalnego kleju. Jest ona na tyle prosta i szybka w wykonaniu, że w warunkach domowych może ją przeprowadzić niemal każdy. Przy odpowiedniej ostrożności naprawa szyb samochodowych możliwa jest nawet na parkingu. Klejenie ma jednak kilka ograniczeń. Podstawowym jest wielkość uszkodzenia. Metoda sprawdzi się w przypadku oprysku do 15 cm. Samodzielna naprawa przy większych pęknięciach może być niebezpieczna. Gdy pęknięcie jest zbyt duże, powiększa się i narusza strukturę szyby, powodując powstanie bardzo dużych naprężeń, w efekcie może zniszczyć ją całkowicie. Na szczęście większość typowych odprysków jest stosunkowo niewielka i ma charakterystyczny kształt "słoneczka", czyli centralnego odprysku i kilku rys lub pęknięć rozłożonych promieniście. Klejenie szyby zapobiega dalszym uszkodzeniom, poprawia jej wygląd i zwiększa bezpieczeństwo użytkownika samochodu. Warto dodać, że naprawa szyb samochodowych w zakresie niewielkich uszkodzeń jest dość prosta.
Naprawa szyb samochodowych krok po kroku
Najlepiej rozpocząć klejenie tuż po zauważeniu uszkodzenia. Szybkie działanie zapobiegnie wniknięciu brudu oraz wody w powstałe pęknięcie i sprawi, że efekt pracy będzie lepszy. Na rynku można znaleźć szereg produktów określanych mianem kleju do szyb samochodowych czy zestawów do naprawy szyb samochodowych. W zależności od producenta, systemu i składu zestawu ceny oscylują od kilkunastu do nawet kilkuset złotych. Sposób wykonania samej naprawy będzie się nieco różnić, ale ogólny tok postępowania jest podobny. Należy zacząć od rozpakowania i dokładnego przeczytania instrukcji obsługi. Zwykle występuje w formie obrazkowej, jest przejrzysta i intuicyjna. W skład zestawu wchodzi najczęściej: preparat oczyszczający uchwyt mocowania aplikatora, aplikator czy strzykawka, klej do szyb, folia lub inne zabezpieczenie, żyletka lub skrobaczka. Oczywiście jak w przypadku każdego klejenia należy zadbać o oczyszczenie zarówno samego uszkodzenia, jak i jego najbliższego otoczenia. Najpierw mechanicznie, na przykład szpilką czy pinezką, należy usunąć pył oraz luźne drobiny szkła i zabrudzenia. Następnie przychodzi pora na działania chemicznie. Do tego celu producent zazwyczaj dostarcza odpowiedni preparat zwany primerem, który ma właściwości myjące i odtłuszczające. Nanoszony jest on pędzelkiem lub strzykawką, a po chwili należy go zetrzeć ręcznikiem papierowym. Niektóre instrukcje zalecają ponowne nanoszenie primera i pozostawianie go do wyschnięcia w celu uzyskania spoiny lepszej jakości. Po wyschnięciu preparatu nad miejscem pęknięcia lub uszkodzenia należy umieścić aplikator kleju do szyb i przymocować go. W użytku są różne metody mocowania aplikatora - pojedyncza przyssawka lub zestaw kilku połączonych ramieniem, niekiedy pojawia się też przyklejanie na naklejkę. W każdym przypadku celem jest jego stabilne, precyzyjne i pewne zamocowanie nad środkiem uszkodzenia.
Jak skutecznie kleić szyby?
Po oczyszczeniu przychodzi czas na nałożenie kleju do szyb. Preparat jest "wprasowywany" w odprysk pod dużym ciśnieniem za pomocą śruby lub strzykawki oraz dokładnie wypełnia pęknięcie i rysy. Producent zaleca kilkukrotne powtarzanie aplikacji - za każdym razem należy dodać kilka kropel preparatu. Od dokładności i staranności wykonania zależy jakość efektu całej operacji. Kolejnym krokiem jest osłona spoiny przed czynnikami atmosferycznymi i powietrzem. Stosowane są tu różne metody, takie jak folia przyklejana do szyby klejem z zestawu. Należy wycisnąć pęcherzyki powietrza, aby folia dokładnie przylegała do szyby. Klej do szyb musi zostać utwardzony promieniami UV. Wystarczy dziesięciominutowa ekspozycja naprawianej szyby na słońce. Przy pochmurnej pogodzie proces może potrwać nieco dłużej. Można również zastosować naświetlenie lampą UV. To już prawie koniec, naprawa szyb samochodowych wymaga jedynie zdjęcia mocowania aplikatora i folii zabezpieczającej oraz usunięcia nadmiaru kleju do szyb. Do tego celu należy wykorzystać skrobak lub żyletkę. Trzymając narzędzie pod kątem 90 stopni do powierzchni naprawianej szyby, należy wykonać kilka delikatnych pociągnięć w poprzek. Te kilka kroków pozwoli naprawić szybę na własną rękę.
Naprawiać samodzielnie czy nie?
Nie należy obawiać się samodzielnego naprawiania szyb! Jak już wspomnieliśmy na wstępie, odpryski szyb samochodowych to częsty problem i tym samym dotyczy on wielu samochodów. W Polsce większość pojazdów to egzemplarze minimum kilkuletnie, a bardzo duża grupa to kilkunastolatki. Dla ich właścicieli ważne są koszty eksploatacji, w tym napraw. Część z nich można przewidzieć, bo wynikają bezpośrednio ze sposobu i intensywności użytkowania, co pozwala odpowiednio wcześniej zaplanować środki na ewentualną naprawę. Jednak uszkodzenie szyby na skutek uderzenia kamykiem jest czymś niespodziewanym i wymaga szybkiej interwencji. Nawet klejenie w specjalistycznym warsztacie to pewien wydatek. W tej sytuacji zestawy do samodzielnej naprawy za pomocą kleju do szyb pomogą samodzielnie uporać się z problemem. Usuwanie niewielkich uszkodzeń szyb samochodowych w warunkach amatorskich jest jak najbardziej możliwe i bardzo opłacalne. Z większymi problemami warto zwrócić się o specjalistyczną pomoc.