Te wykorzystywane obecnie są niezwykle precyzyjne i pozwalają na wymieszanie paliwa z powietrzem w idealnych proporcjach. Zaniedbanie początkowych kłopotów związanych z wtryskiwaczami sugerowanych przez komputer pokładowy samochodu może prowadzić do bardzo poważnych konsekwencji, które po pewnym czasie wręcz uniemożliwią uruchomienie pojazdu.
Zasada działania wtryskiwaczy
W silnikach, które posiadają zapłon samoczynny, paliwo ulega wtryskiwaniu za pomocą wtryskiwaczy. Wtryskiwacze stanowią element układu wtryskowego, którego sercem i napędem jest pompa wtryskowa. Sam wtryskiwacz natomiast to po prostu elektronicznie sterowany zawór o wysoce precyzyjnym działaniu. Jego praca odbywa się w dwóch pozycjach - jest albo zamknięty, albo otwarty, a czas, w którym odbywa się otwarcie i zamknięcie wtryskiwacza liczony jest w milisekundach. To oznacza, że urządzenie jest niezwykle szybkie. Jego uszkodzenie lub nieprawidłowe działanie spowodowane różnymi czynnikami mechanicznymi i jakościowymi niesie ze sobą duże ryzyko uszkodzenia tego elementu lub upośledzenie pracy silnika oraz wzmożonej emisji spalin, co z kolei ma negatywny wpływ na środowisko naturalne.
Regeneracja wtryskiwaczy - kiedy należy o niej pomyśleć?
Jak każda część eksploatacyjna samochodu, także wtryskiwacze ulegają zużyciu lub uszkodzeniu. Na zużywanie się wtryskiwaczy wpływ ma kilka czynników. Przede wszystkim jest to jakość dostarczanego paliwa oraz stan filtra oleju, który co jakiś czas także należy wymieniać, tak samo jak regularnie należy zmieniać w pojeździe olej silnikowy. Szczególnie istotne jest tu paliwo, bowiem mogą się w nim kryć różne zabrudzenia, które potem pozostają we wtryskiwaczu, a dokładnie w ruchomym tłoku, który w rezultacie może zmienić prędkość działania, a co za tym idzie, będzie to miało negatywny wpływ na ilość wtryskiwanego paliwa. Źle wymieszane paliwo, jego niewystarczająca lub niewłaściwa ilość w końcu uruchomią na desce rozdzielczej kontrolkę awarii silnika i wówczas będzie to bezpośrednie wskazanie, aby udać się do warsztatu mechaniki pojazdowej na szczegółową diagnostykę. Regeneracja wtryskiwaczy to proces, który muszą przeprowadzić fachowcy. Na pierwszy rzut oka może nie wydawać się skomplikowany, ale wymaga otwarcia pompy wtryskowej, w której umieszczone są wtryskiwacze. Regeneracja polega głównie na zdemontowaniu wtryskiwacza i wymienieniu części współpracujących, które bez trudu można kupić w formie gotowych zestawów. Komplet, na bazie którego odbywa się regeneracja wtryskiwaczy, obejmuje przeważnie takie elementy jak płytki i tłoczki, sprężynki oraz pierścienie uszczelniające. Po wymianie tych części i zamontowaniu wtryskiwaczy trzeba sprawdzić, jaka jest ich wydajność oraz czy pracują one prawidłowo. Testy tego rodzaju wykonuje się przy użyciu specjalistycznych urządzeń, których zadaniem jest dokładne określenie wydajności działania wtryskiwaczy. Jako że jest to bardzo ważna czynność, ponieważ od wtryskiwaczy zależy przecież praca silnika, nie ma mowy o tym, aby regeneracja wtryskiwaczy odbywała się w warunkach garażowo-domowych. Istnieją wtryskiwacze, które nie nadają się do rozebrania - takie można jedynie oczyścić, ale to również powinien wykonać fachowiec.
Regeneracja pomp wtryskowych - przyczyny uszkodzeń i proces naprawczy
Pompa wtryskowa, zwana też pompą sekcyjną, to urządzenie, które służy do hydraulicznego wtryskiwania paliwa. Jej konstrukcja zawiera takie elementy jak: tłoki, wtryskiwacze, przewody doprowadzające paliwo, różnorodne zawory, w tym zawór odcinający i cylinder. Przyczynami, dla których pompy ulegają szybkiemu zużyciu lub uszkodzeniu, jest przede wszystkim zła jakość oleju napędowego lub niezbyt częste wymienianie go na nowy. Kiepska jakość oleju, brud, który się do niego przedostał oraz zanieczyszczone powietrze sprawiają, że ruchome elementy pompy, czyli te mające styczność ze smarowaniem paliwem, ulegają obciążeniu i w efekcie niszczeją. Bezpośrednim wskazaniem do kontroli pompy jest jej nadmierne nagrzewanie się oraz przeciekanie. W takiej sytuacji dopuszcza się dwa rozwiązania. Droższe, czyli wymiana całej pompy na nową, oraz tańsze i chętnie stosowane, czyli regeneracja pomp wtryskowych. Wspomniane czynności winny być przeprowadzane tylko i wyłącznie w wyspecjalizowanych stacjach diagnostycznych, w których panują odpowiednie warunki, a także jest możliwość dokładnego maszynowego sprawdzenia wydajności pompy i prawidłowości jej pracy. Regeneracja pomp wtryskowych powinna odbywać się jedynie w oparciu o oryginalne części zamienne odpowiednie dla danego modelu samochodu. Uszkodzone lub źle pracujące pompy wtryskowe przyczyniają się do spadku mocy silnika, powodują gorsze spalanie paliwa i generują wyższą emisję spalin, a także - w ekstremalnych przypadkach - uniemożliwiają uruchomienie samochodu. Regeneracja pomp wtryskowych polega przede wszystkim na wymianie lub oczyszczeniu elementów, które tego wymagają. Najczęściej są to tłoki, wtryskiwacze, a czasem nawet skrzynia pompy. Jednak na samym początku mechanik wykonuje komputerową diagnostykę pompy, odczytując dane ze sterownika. To one wskazują, w czym dokładnie tkwi problem i ułatwiają jego usunięcie. W kolejnym kroku fachowiec demontuje skrzynię pompy i weryfikuje fizyczny stan jej elementów. Na tym etapie następuje wymiana wadliwych lub uszkodzonych części pompy wtryskowej, zaś po złożeniu urządzenie przechodzi szczegółowe testy oraz specjalistyczną kalibrację, która optymalizuje jej działanie. Testy są w pełni mechaniczne, a ich wynik pozwala określić, jak będzie wyglądało wtryskiwanie paliwa po regeneracji oraz czy silnik będzie pracował prawidłowo. Warto zadbać o pompy wtryskowe i o same wtryski, ponieważ są one odpowiedzialne za właściwe działanie silnika i jego wydajność.