Warto jednak pamiętać o tym, że rysy i odpryski powstają także z przyczyn niezależnych od zachowania i nawyków kierującego autem. Drobiny piasku i niewielkie kamienie uderzające o karoserię podczas jazdy, akty wandalizmu lub zbyt ostre szczotki w myjni automatycznej mogą sprawić, że samochód szybko straci swój blask. Istnieje jednak wiele sposobów na to, aby szybko przywrócić mu salonowy wygląd.
Metody doraźne
Usuwanie rys z lakieru to nie tylko kwestia estetyki. Głębokie szczeliny stają się bowiem najkrótszą drogą do powstania pierwszych ognisk korozji, która w konsekwencji może doprowadzić do poważnych zniszczeń wymagających znacznych nakładów finansowych. O ile głębokie zarysowania wymagają jak najszybszej konsultacji z lakiernikiem, o tyle te, które mają jedynie charakter powierzchniowy można usunąć samodzielnie. Jedną z najprostszych metod jest użycie specjalnego korektora przypominającego kredkę świecową, który szybko i bezproblemowo pozwoli zatuszować zarysowanie. Należy jednak pamiętać o tym, że korektor jest dość nietrwały, a efekty znikają czasami już po pierwszej wizycie w myjni. Kłopotliwe może okazać się także idealne dopasowanie odcienia kredki maskującej rysy do barwy lakieru samochodowego. Usuwanie rys z lakieru można też przeprowadzić za pomocą wosków koloryzujących. Ich zaletą jest świetne zatuszowanie nawet stosunkowo głębokich zarysowań oraz doskonałe wydobycie głębi koloru. Co ważne, wosk jest bardzo łatwy w aplikacji. Dodatkowo powoduje, że karoseria zyskuje właściwości hydrofobowe, czyli nie przyciąga wody oraz zanieczyszczeń. Jest trwalszy niż korektor, jakkolwiek należy liczyć się z tym, że po kilku wizytach w myjni zabieg trzeba będzie powtórzyć.
Trwałe usuwanie rys z lakieru
Kierowcy, którym zależy na uzyskaniu trwalszego efektu, powinni rozważyć zastosowanie pasty lub mleczka polerskiego. Preparaty te sprawdzą się jedynie w przypadku płytkich zarysowań - takich, które nie sięgnęły do lakieru bazowego. Należy jednak pamiętać o tym, że przed ich aplikacją nadwozie samochodu powinno zostać dokładnie umyte. Wszelkie drobiny piasku czy zanieczyszczeń mogą spowodować, że podczas polerowania dojdzie do powstania kolejnych mankamentów na powierzchni. Usuwanie rys z lakieru za pomocą mleczka bądź pasty jest wyjątkowo proste. Specyfik nakłada się na ściereczkę z mikrofibry, a następnie poleruje powierzchnię do chwili, gdy defekt nie będzie już widoczny. Głębsze zarysowania wymagają z kolei użycia zaprawki lakierniczej. Aby idealnie dopasować jej kolor do barwy lakieru pokrywającego karoserię, można odczytać jego kod z numeru VIN. Należy przy tym podkreślić, że w przypadku starszych samochodów lepiej sprawdza się samodzielne dopasowanie koloru. Może bowiem okazać się, że po latach eksploatacji lakier nieznacznie zmienił kolor pod wpływem działania niekorzystnych warunków zewnętrznych. Przed rozpoczęciem pracy trzeba dokładnie oczyścić powierzchnię. Kolejnym krokiem jest delikatne zmatowienie lakieru papierem ściernym o ziarnistości 2000. Następnie powierzchnia powinna zostać ponownie oczyszczona i odtłuszczona. Lakier aplikuje się za pomocą niewielkiego pędzelka, gąbki, a czasami wykałaczki w miejsce, gdzie doszło do uszkodzenia. Po jego całkowitym utwardzeniu nadmiar farby można usunąć za pomocą papieru ściernego o ziarnistości 2500. Na koniec samochód należy wypolerować pastą polerską oraz nawoskować.
Samodzielnie czy z pomocą lakiernika?
Każdy kierowca wie o tym, że lakier może powiedzieć bardzo dużo o historii samochodu. Jest wizytówką nie tylko pojazdu, ale także jego właściciela. Sprawia, że auto posiada piękny wygląd i jest chronione przed korozją. Z tego względu warto dołożyć wszelkich starań, aby przez jak najdłuższy czas pozostał w dobrej kondycji. Nie można jednak zapominać, że o ile drobne zadrapania mogą zostać zamaskowane samodzielnie, o tyle w poważniejszych przypadkach usuwanie rys z lakieru lepiej powierzyć wykwalifikowanym fachowcom, którzy przywrócą mu pierwotny blask i zabezpieczą przed niszczeniem karoserii.