niektórzy eksperci radzą, by kupować nowe nawet raz w roku. Niestety w wycieraczkach bardzo często niszczy się sama guma, ale można nieco zwiększyć jej żywotność dzięki kilku prostym sposobom. Dobrze jednak pilnować tego, w jakim stanie jest pióro. Jeżeli będzie ono mocno zużyte, to istnieje ryzyko, że metalowy stelaż zarysuje przednią szybę. Jeśli stanie się tak kilka razy, uszkodzenia szyby mogą okazać się nieodwracalne.
Jak dbać o wycieraczkę?
Wycieraczka gumowa ma wiele zalet, zwłaszcza względem znacznie tańszych modeli silikonowych. Z czasem również guma się niszczy. Najgorsze z punktu widzenia wycieraczek nie są jednak miesiące zimowe czy jesienne, ale te letnie, gdy nie są one długo używane. Na przykład resztki owadów czy nieczystości mają tendencję do osiadania na wycieraczkach, a te z kolei mogą w rezultacie szybko się zniszczyć. Jest jednak na to dość prosty sposób - wystarczy od czasu do czasu użyć latem płynu do spryskiwaczy i kilka razy przejechać wycieraczkami po szybie. Natomiast jeśli auto ma stać nieużywane przez dłuższy czas, to warto po prostu podnieść wycieraczki do góry i zostawić je w takim położeniu. Przez to nie będą się tak bardzo brudziły. Oczywiście i mrozy mogą być niebezpieczne dla wycieraczek. Jeśli na przykład wycieraczka przymarznie do szyby, najlepiej przed użyciem odkleić ją od szyby. Jeżeli natomiast jest na tyle przymarznięta, że nie da się jej delikatnie odkleić, wtedx najlepiej użyć odmrażacza. Lepiej nie włączać jednak w takim wypadku od razu wycieraczki - jej silnik może się wtedy spalić.
Kiedy warto wymienić wycieraczki?
W niektórych przypadkach cała wycieraczka powinna być od razu wymieniona. Należy zrobić to chociażby wtedy, gdy można zauważyć rdzę na stelażu. Również jeżeli stelaż jest wyraźnie zużyty i zniszczony, warto pomyśleć o zmianie całej wycieraczki. Jednak czasem wystarczy jedynie zmienić gumową część wycieraczki. A po czym poznać, że pióra kwalifikują się już do wymiany? Wtedy wycieraczka gumowa dużo gorzej zbiera wodę z szyby i zostawia na niej wyraźne smugi. Zużyta wycieraczka znacznie głośniej pracuje, powodując nieprzyjemny, a czasem wręcz piskliwy dźwięk. Nieraz może być to efektem zabrudzenia wycieraczki, jednak jeśli tak nie jest, najlepiej od razu wybrać się do sklepu po nową.
Jak wymieniać zużyte wycieraczki?
Samo wyjęcie całej wycieraczki czy też samej gumy nie jest zbyt trudne i nie powinno zająć więcej niż 10 minut. Warto jednak nie tylko wyłączyć silnik przed taką wymianą, ale też wyjąć kluczyk ze stacyjki na wypadek, gdyby wycieraczka gumowa przypadkiem się uruchomiła. Przy zdejmowaniu wycieraczki należy zachować dużą ostrożność, gdyż metalowe elementy mogą łatwo zarysować szybę, a czasem nawet doprowadzić do jej pęknięcia. Jeżeli zdejmowane są same pióra, to niebezpieczne dla szyby mogą się okazać zwłaszcza sprężyny, które w czasie silnego deszczu lub burzy mają pomagać wycieraczkom efektywnie zbierać opad. Te elementy mogą upaść na szybkę i spowodować poważne uszkodzenia. Lepiej więc na nie bardzo uważać do czasu, aż nowe pióro nie zostanie przymocowane. Jeżeli natomiast cała wycieraczka gumowa nadaje się jedynie do wymiany, najlepiej zabrać na zakupy zużyty już model i kupić taki sam. Wszystko dlatego, że na rynku jest bardzo dużo różnych modeli wycieraczek i łatwo się w nich pogubić. Niektóre mogą natomiast nie pasować do danego modelu samochodu, nawet jeśli producent wycieraczki zapewnia, że jest inaczej. Technika ich produkcji też się stale zmienia. Na przykład obecnie standardem w nowych samochodach są wycieraczki płaskie, więc klasyczne modele ze spojlerami nie będą pasować do większości współczesnych aut. Warto zatem pamiętać, że o wycieraczki trzeba dbać i regularnie sprawdzać ich stan. Nie zabiera to wiele czasu, a bardzo poprawia komfort i bezpieczeństwo jazdy.