I tutaj należy postawić pytanie, jakie cechy powinno mieć tego typu urządzenie. Musimy zwrócić uwagę na kilka parametrów. Po pierwsze na pojemność - w wypadku zbyt dużej mogą wystąpić problemy z pełnym naładowaniem baterii, natomiast gdy jest ona za mała, możemy z kolei nastawiać się na kłopoty z zapaleniem silnika. Istotny jest też prąd rozruchowy. Im większy, tym akumulator będzie sprawniej działał. Przed zakupem nowej baterii obowiązkowo trzeba sprawdzić wymiary starej. Ponadto akumulatora nie chcemy przecież zmieniać co kilka lat czy tym bardziej co roku - i dlatego właśnie istotna jest żywotność baterii. Parametry są ściśle powiązane z konstrukcją. Można zdecydować się na akumulator żelowy, kwasowo-ołowiowy lub AGM.
Rodzaje akumulatorów dostępnych na rynku
Wszyscy zapewne pamiętają sceny ze starych filmów, w których bohaterowie chcą wyruszyć w pościg za złoczyńcą. Aby odpalić auto, jedna z postaci musi zakręcić korbą, a następnie wskoczyć do już jadącego pojazdu. To właśnie, aby wyeliminować tę czynność, wprowadzono akumulatory. Inżynierowie już na wczesnym etapie historii motoryzacji, w latach dwudziestych dwudziestego wieku, zaczęli montować w automobilach baterie. Do dnia dzisiejszego ich głównym zadaniem jest rozruch - zapłon silnika bez konieczności wykonywania zbędnych czynności fizycznych. Dodatkowo dzięki akumulatorom możemy cieszyć się prądem elektrycznym, kiedy silnik jest zgaszony. Fakt ten szczególnie przydaje się w zimie. Można wtedy czekać na parkingu w cieple, jednocześnie nie marnując benzyny. Naturalnie od pierwszych dekad dwudziestego wieku technologia budowania akumulatorów samochodowych znacznie się rozwinęła. Dzisiaj wyróżniamy trzy podstawowe typy tego rodzaju baterii: - Akumulator kwasowo-ołowiowy. Jest obecny na rynku najdłużej. Baterie tego typu znane są już od połowy dziewiętnastego wieku. Działają dzięki dwóm ołowiowym elektrodom zanurzonym w elektrolicie. Konstrukcja jest prosta i ma swoje wady. Należy do nich konieczność wymiany płynu. Paruje on podczas pracy i wytwarza w ten sposób szkodliwe dla zdrowia wyziewy. Jego zaletą z kolei jest możliwość pełnego naładowania "pustego" akumulatora. - Akumulator żelowy. Tutaj nie występuje płynny elektrolit. Został on zastąpiony żelem stworzonym w oparciu o kwas siarkowy i krzemionkę. Odpada konieczność wymiany płynu oraz wiele innych problemów. - Akumulator AGM - Absorbed Glass Matt. Elektrolit umieszczony jest w matach szklanych, które w pełni go absorbują. Baterie tego typu odznaczają się wysoką rezystancją elektryczną, co przekłada się na wyższe napięcie na zaciskach i tym samym dłuższy czas pracy. Do ich wad należy natomiast relatywnie wysoka cena. Warto też wspomnieć o pewnej niezwykle częstej pomyłce. Wielu ludzi uważa mianowicie, że akumulator żelowy i AGM to jedno i to samo. Nic bardziej mylnego!
Charakterystyka akumulatora żelowego
Akumulator żelowy po raz pierwszy został zastosowany w pojazdach w latach sześćdziesiątych dwudziestego wieku. Pod wieloma względami jest on urządzeniem o wiele bardziej praktycznym niż bateria kwasowo-ołowiowa. Cechuje się wysoką szczelnością i dzięki temu dobrze znosi przewożenie właściwie w każdej pozycji. W środku prąd przewodzi żel oparty na krzemionce. Funkcję kolektorów pełnią natomiast kratki wykonane z antymonu. Żelowe akumulatory zazwyczaj budowane są jako baterie typu VRLA (valve regulated lead acid). Ryzyko wycieku substancji na przykład podczas przechyłu czy uszkodzenia jest niewielkie. Akumulator żelowy góruje też nad bateriami o innej konstrukcji dzięki kilku parametrom. Pierwszym z nich jest wysoka odporność na samorozładowanie. Nawet pozostawiony na pół roku może nie utracić zgromadzonego w środku ładunku. Nie traci też swoich właściwości podczas wielu kolejnych ładowań i rozładowań. To właśnie ze względu na dwie powyższe cechy akumulatory typu GEL stosowane są w nowoczesnych gałęziach techniki. Służą między innymi do magazynowania energii w układach fotowoltaicznych. Do wad tego rozwiązania należy niewielka moc, która może spaść jeszcze bardziej w niskiej temperaturze.
Zastosowanie akumulatorów żelowych w motoryzacji
Wielu kierowców błędnie sądzi, że w ich aucie do rozruchu służy żelowy akumulator. Zazwyczaj wynika to z faktu, że mylą baterię typu GEL z AGM. Akumulatory żelowe nie powinny być stosowane do rozruchu samochodów osobowych. Ma to związek z pewnym prostym, wspomnianym już powyżej zjawiskiem. Przy dostarczaniu prądu o wysokich parametrach akumulatory te wykazują niewielką moc. W wielu wypadkach jest ona zwyczajnie niewystarczająca, aby uruchomić silnik auta. Nie oznacza to jednak, że akumulator żelowy nie znalazł zastosowania w motoryzacji. W rzeczywistości spotkać można go dosyć powszechnie. Właśnie w tego typu baterie wyposażonych jest wiele jednośladów. Żelowe akumulatory znajdziemy w ścigaczach, skuterach oraz motorowerach. W tym wypadku moc wystarcza do rozruchu mniejszego silnika. Nie bez znaczenia pozostaje także wysoka odporność na pracę w dużym przechyle. Tego typu akumulatory montowane są też chociażby w wózkach golfowych. Istotną rolę odgrywają również we wszelkiego rodzaju pojazdach wyposażonych w dużą ilość urządzeń elektrycznych. Naturalnie są wtedy drugim akumulatorem i służą do zasilania sprzętu, a nie rozruchu samochodu. Akumulatory żelowe bardzo często spotkamy w karetkach i samochodach policyjnych. Chwalą je sobie również właściciele kamperów. To między innymi dzięki akumulatorom żelowym mogą czuć się w swoich autach jak w domu.