Wówczas należy przeprowadzić diagnostykę i zastanowić się, czy potrzebna jest wymiana czy może naprawa, która przeważnie stanowi tańsze rozwiązanie.
Jak działa pompa wtryskowa?
Pompy wtryskowe charakteryzują się osobnymi sekcjami dla każdego cylindra w silniku. Każda sekcja, zwana sekcją tłoczącą, składa się z tłoczka oraz z zaworu tłoczącego. Tłoczek jest wprawiany w ruch dzięki wałkowi krzywkowemu. Ruch ten odbywa się w kierunku tłoczenia. Cofnięcie tłoczka opiera się natomiast o działanie sprężyny popychacza. Ilość tłoczonego paliwa w tej sytuacji zależy od skoku tłoczka, a skok ten nie jest stały i poddawany jest zmianom za pomocą listwy regulacyjnej. Na konstrukcję tłoczka składa się kanał przelotowy i krawędź sterująca. To, jak głęboki skok wykona tłoczek od chwili, w której zakończy się tłoczenie, jest uzależnione od położenia krawędzi sterującej w stosunku do otworu przelewowego. Tym położeniem steruje obrót tłoczka. Kolejna faza tłoczenia zaczyna się natomiast wtedy, gdy górna krawędź odcinająca tłoczek zamknie otworek zasilający w cylindrze. Odchylenie się krawędzi sterującej kończy proces tłoczenia. Tłoczenie i jego czas zależne są od konkretnej dawki paliwa, której w danej chwili potrzebuje silnik. Im więcej paliwa potrzeba, tym skok tłoczka będzie większy i dłuższy. Na tym w uproszczeniu polega działanie pompy wtryskowej. To, ile paliwa w danej chwili potrzebuje silnik, jest regulowane za pomocą danych z czujników umieszczonych na silniku, które zbierają informacje o jego pracy i przekazują je do komputera pokładowego.
Przyczyny uszkodzeń pomp wtryskowych
Pompa wtryskowa, zwana też pompą sekcyjną, jest urządzeniem przeznaczonym do hydraulicznego wtryskiwania paliwa. Jej konstrukcja składa się z elementów takich jak wtryskiwacze, tłoki przewody doprowadzające paliwo, zawór odcinający, zawory oraz cylinder. Pompa ulega zniszczeniu, uszkodzeniu lub zbyt szybkiej eksploatacji z powodu takich czynników jak zła jakość oleju silnikowego (niewłaściwy lub przestrzały olej, zanieczyszczenia, zmiana właściwości oleju) oraz zbyt rzadkie, niezgodne z zaleceniami producenta, wymienianie go na nowy. Niska jakość oleju napędowego oraz brud, który się w nim zbiera, jak również niezbyt czyste powietrze, powodują zużywanie się i niszczenie elementów ruchomych pompy, które podczas pracy stykają się z paliwem. Efektem takich długotrwałych działań jest przeciążanie i uszkodzenie każdego elementu po kolei. Kiedy dojdzie do takiej sytuacji, można kupić nową pompę lub pokusić się o naprawę starej. Zakup nowego urządzenia to spory wydatek, który nie zawsze jest konieczny. Zdecydowanie lepiej pod względem cenowym wypada naprawa pomp wtryskowych. Wszelkie czynności naprawcze powinny być prowadzone w sterylnych warunkach w stacjach diagnostycznych lub w wyspecjalizowanych warsztatach samochodowych, które dysponują odpowiednim sprzętem do diagnozowania i kalibrowania pompy wtryskowej. Zwłaszcza ta ostatnia czynność powinna być przeprowadzona bardzo dokładnie, ponieważ praca pompy ma wpływ na spalanie i wydajność pracy silnika.
Naprawa pomp wtryskowych
Naprawianie pomp wtryskowych to poważne zadanie i przy jego wykonywaniu trzeba korzystać z tylko i wyłącznie oryginalnych części, które są dedykowane danemu modelowi pompy i samochodu. Kiedy pompa działa wadliwie lub jest uszkodzona, wówczas spada moc silnika, paliwo spala się znacznie słabiej, a dodatkowo cierpi na tym środowisko, ponieważ silnik produkuje znacznie więcej spalin niż wtedy, gdy pompa pracuje normalnie. W rezultacie z rury wydechowej ulatnia się czarny i gęsty dym. Niesprawna pompa może także unieruchomić pojazd. Naprawa pomp wtryskowych może polegać na oczyszczeniu, regeneracji lub wymianie jej ruchomych elementów. W największej ilości przypadków chodzi o wtryskiwacze oraz tłoki i zawory. Przed podjęciem jakichkolwiek czynności zaradczych, konieczna jest diagnostyka pompy, którą wykonuje się maszynowo - komputer pobiera dane z sensora pompy i poddaje je analizie. To właśnie te informacje umożliwią właściwe zdiagnozowanie problemu, a w konsekwencji usunięcie go. Następnie pompę należy otworzyć i sprawdzić stan fizyczny każdego z jej elementów, zwłaszcza tych ruchomych. Na kolejnym etapie mechanik wymienia je lub przeprowadza regenerację. Naprawa pomp wtryskowych kończy się precyzyjnym złożeniem wszystkiego z powrotem i komputerową kalibracją urządzenia w celu wyregulowania jego działania. Na tym etapie można także określić, jak będzie przebiegało wtryskiwanie paliwa i jak będzie się kształtować praca silnika. Naprawa pomp wtryskowych to zadanie dla specjalistów, ale warto w nie zainwestować, bo źle działająca pompa to wyższe koszty paliwa, które w takiej sytuacji po prostu zużywane jest w sposób nieoszczędny i niezależny do stylu jazdy.