Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.

Regeneracja rozrusznika

Rozrusznik to kluczowa część w samochodzie, która pozwala na uruchomienie silnika. Wraz z mijającym czasem element ten ulega zużyciu, które daje o sobie znać, utrudniając kierowcy poruszanie się autem.

Kiedy rozrusznik się uszkodzi lub zmęczy, wcale nie trzeba go od razu wymieniać na nowy, tym bardziej że pociąga to za sobą spore koszty. Rozrusznik można zregenerować za mniejsze pieniądze w praktycznie każdym warsztacie samochodowym. Problemów z tą częścią auta nie należy jednak ignorować, ponieważ w konsekwencji mogą doprowadzić do unieruchomienia pojazdu.

Popularne usterki rozruszników - łatwa i tania naprawa

Mówiąc językiem potocznym, rozrusznik to część, która odpowiada za "zakręcenie" silnikiem, czyli po prostu za poruszenie wału korbowego silnika i nadanie mu właściwej prędkości. Przez wiele lat korzystania z samochodu czynność tę powtarza się tysiące razy, a rozrusznik musi sobie poradzić z odpalaniem samochodu nawet kilkanaście razy dziennie. Do najczęstszych usterek związanych z pracą rozrusznika należy przede wszystkim zmęczenie szczotek i tulejek. Te można szybko wymienić, płacąc nie więcej niż 50 złotych. Do rzadszych, ale unieruchamiających rozrusznik usterek, należą awarie bendiksu, włącznika, wirnika lub elektromagnesu. W takich wypadkach koszty całej operacji mogą wzrosnąć do mniej więcej 100 złotych za każdą z wymienionych części. To jednak wciąż znacznie mniej w porównaniu z zakupem zupełnie nowego rozrusznika. Regeneracja rozrusznika pozwala zachować urządzenie we właściwej sprawności jeszcze przez kilka lat. Poza podstawowymi usterkami rozrusznika można szukać też innych przyczyn jego nieprawidłowego działania. Badania diagnostyczne mogą wykazać, że usterki rozrusznika są tylko efektem kłopotów z alternatorem, akumulatorem, immobilizerem lub stacyjką. Natomiast poważne problemy z rozrusznikiem można rozpoznać przede wszystkim po jego zwolnionej reakcji i słabszej pracy, nietypowym hałasie wydobywającym się spod maski, a także braku rozruchu silnika i absolutnym braku ruchu rozrusznika.

Regeneracja rozrusznika - dlaczego warto?

Posiadanie samochodu wiąże się z codziennymi wydatkami na paliwo, myjnię czy różne płyny, które zużywa pojazd. Okresowy przegląd, ubezpieczenia i drobne naprawy to kolejne koszty. Zepsuty rozrusznik może popsuć humor każdemu kierowcy, a zwłaszcza takiemu, który uprawia na co dzień oszczędną jazdę lub nie korzysta z samochodu każdego dnia. Im rzadziej spotykany model samochodu, im starszy pojazd (nie wspominając o autach klasycznych). Cena nowego rozrusznika może osiągnąć nawet 4000 złotych lub więcej. A często zdarza się tak, że urządzenie wymaga właściwej diagnostyki i fachowego spojrzenia, aby mogło dalej funkcjonować. Części zamienne są po prostu drogie, więc regeneracja rozrusznika jest czynnością, która pozwala zaoszczędzić naprawdę sporą kwotę. Podstawowa naprawa wyniesie kilkadziesiąt złotych, a przy okazji mechanicy oszacują żywotność remontowanego elementu. Poszczególne części rozrusznika są tanie i łatwo dostępne. Można je więc kupić samemu i zabrać ze sobą do warsztatu naprawy pojazdów. Nawet gdyby okazało się, że w rozruszniku popsuło się prawie wszystko, to w dalszym ciągu regeneracja jest znacznie bardziej opłacalna, niż zakup nowego podzespołu. Poza tym regeneracja rozrusznika w warsztacie mechanicznym jest zawsze poszerzona o konserwację jego elementów, czyli zabezpieczenie ich przed korozją. Fachowcy dają również gwarancję na przeprowadzoną naprawę rozrusznika na okres od 3 do 6 miesięcy, a więc w razie kolejnych kłopotów za następną naprawę po prostu nie zapłacimy.

Jak dbać o rozrusznik zimą?

Aby regeneracja rozrusznika nie stała się wydatkiem powtarzającym się co roku, warto przestrzegać kilku prostych zasad, które pomogą w utrzymaniu rozrusznika w dobrej kondycji. Rozrusznik nie lubi zimna i funkcjonuje znacznie słabiej, kiedy temperatury spadają poniżej zera. Na mrozie rozrusznik działa dużo gorzej i potrzebuje nieco więcej czasu na przeprowadzenie rozruchu silnika. Po trwającej od 10 do 15 sekund próbie rozruchu silnika, trzeba dać rozrusznikowi "odpocząć" na mniej więcej jedną minutę, przy równoczesnym wysunięciu kluczyka ze stacyjki. Zimny rozrusznik po prostu może nie mieć wystarczająco dużo siły, żeby zakręcić wałem korbowym. Jeśli rozrusznik nie chce się poruszyć albo robi to bardzo słabo, nie należy wpadać w panikę, a sprawdzić, co dzieje się z akumulatorem. Często zdarza się, że zimą to właśnie bateria staje się przyczyną poważnych problemów z samochodem. Warto także pamiętać o oleju silnikowym - powinno się go wymieniać regularnie, bo stary olej cechuje się znacznie gorszymi właściwościami, przez co źle smaruje silnik, stawia większy opór, a co za tym idzie, utrudnia rozrusznikowi pracę. Bez sprawnego rozrusznika auto nie ruszy, a na pewno nie odpali na mrozie. Warto monitorować jego pracę i nie czekać, aż usterki się pogłębią.

Udostępnij

Wszystkie produkty

scheinwerfer

Czy warto zamontować w aucie żarówki ksenonowe?

Porady · Techniczne
antrieb

Ustawienia rozrządu

Porady · Techniczne
scheinwerfer

Żarówki samochodowe

Porady · Techniczne
Pokaż więcej