Wymiana płynu chłodniczego to jednak wśród mechaników i ekspertów od motoryzacji, ale i samych kierowców często dość kontrowersyjny temat. Niektórzy uważają, że w ogóle nie warto tego robić, o ile oczywiście jest go wystarczająco dużo. Regularna kontrola płynu jest jednak bez wątpienia niezbędna w każdym aucie. A co z jego wymianą? Na pewno z upływem czasu płyn zaczyna tracić swoje oryginalne właściwości. To z kolei oznacza, że specyfik po prostu gorzej i wolniej usuwa nadmiar ciepła z silnika auta.
Kiedy wymieniać płyn chłodniczy i o czym warto pamiętać?
Eksperci radzą, by płyn chłodniczy wymieniać co dwa lata lub gdy samochód pokona około 60 tysięcy kilometrów. W niektórych przypadkach zaniechanie wymiany może spowodować powstawanie niebezpiecznych osadów, które ostatecznie mogą poważnie uszkodzić pompę lub inne elementy układu chłodniczego. Przed samą wymianą płynu należy natomiast bezwzględnie wyłączyć silnik i odczekać dłuższą chwilę. W przeciwnym wypadku istnieje ryzyko poważnych oparzeń. Należy pamiętać, by ustawić pojazd na płaskiej powierzchni i oczywiście zaciągnąć hamulec ręczny. Sama wymiana płynu chłodniczego na szczęście nie jest ani specjalnie skomplikowana, ani nie trwa zwykle zbyt długo. Z reguły można ją wykonać też we własnym zakresie i zaoszczędzić nieco pieniędzy na wizycie u mechanika.
Jak krok po kroku wymieniać płyn chłodniczy?
Na początku oczywiście trzeba otworzyć maskę i znaleźć korek spustowy. W zdecydowanej większości aut znajduje się on w prawym dolnym rogu w chłodnicy. Czasem natomiast położony jest pod spodem samochodu. Po zlokalizowaniu korka trzeba go zwyczajnie odkręcić. Potem należy podstawić pod chłodnicę pojemnik odpowiednich rozmiarów. W tym momencie należy poczekać, aż cały płyn wyleje się z układu chłodniczego. Nie powinno to trwać zbyt długo, najwyżej 10 czy 15 minut. Gdy stary płyn już wydostanie się z układu, zaleca się przeczyszczenie chłodnicy. Do tego celu zdecydowanie najlepiej sprawdza się woda destylowana. W przypadku najmniejszych aut wystarczy jej 10 litrów, a tych większych - nie więcej niż 20 litrów. Należy ją wlać do zbiornika wyrównawczego, jednak korek spustowy w chłodnicy powinien pozostać odkręcony. Jeśli woda przepłynie już przez cały układ chłodniczy, można zakręcić korek i przystąpić do końcowego etapu, czyli wlania płynu. Nowy specyfik wlewa się do pojemnika wyrównawczego. Cały płyn się tam jednak nie zmieści, niezbędne jest więc odpowietrzenie układu. Wystarczy przejechać autem bardzo małą odległość, znów uzupełnić zbiornik płynem i powtórzyć odpowietrzanie. Wymiana płynu chłodniczego będzie zakończona, gdy po odpowietrzeniu poziom płynu w zbiorniku będzie prawidłowy.
Jak wybrać odpowiedni płyn chłodniczy?
Wymiana płynu chłodniczego niewiele jednak da, jeżeli sama ciecz nie będzie odpowiednio dobrana. Najlepiej stosować po prostu płyny chłodnicze, które są rekomendowane przez producenta konkretnego modelu auta. Jeżeli firma nie poleca natomiast żadnego produktu, co zdarza się raczej rzadko, najlepiej po prostu kupić ten polecany przez większość renomowanych producentów samochodów. Do nieco starszych aut można bez problemu wlewać tańsze, ale i mniej wytrzymałe płyny wykonane w technologii krzemianowej. Większość współczesnych aut wymaga jednak stosowania droższych bezkrzemianowych płynów typu OAT. Takie nowoczesne płyny mogą być z kolei niebezpieczne dla starszych aut, gdyż mogą powodować powiększenie wycieków i niszczyć niektóre najbardziej wrażliwe elementy układu chłodniczego. Niektórzy producenci samochodów, jak choćby większość marek grupy VW, zalecają używanie jeszcze bardziej zaawansowanych płynów kategorii G13. Płyn chłodniczy może nie jest kluczowy, jeśli chodzi o sprawne funkcjonowanie auta, jednak sporo w funkcjonowaniu samochodu zależy od jego jakości. Dlatego najlepiej stosować się do zaleceń producenta samochodu i omijać najtańsze propozycje mało znanych wytwórców. Wymiana płynu chłodniczego to stosunkowo prosta operacja, którą warto wykonywać co pewien czas, nawet jeśli niektórzy specjaliści uważają inaczej. Taka wymiana nie wymaga ani znacznych środków finansowych, ani tym bardziej dużego nakładu pracy. Może natomiast przyczynić się do większego bezpieczeństwa, a na pewno dzięki regularnym wymianom układ chłodniczy będzie działał dłużej i zdecydowanie wydajniej. Eksperci nie wskazują okresu w ciągu roku, w którym byłoby to najbardziej wskazane. Płyn powinien być w odpowiednim stanie zarówno zimą, jak i latem. Wymianę najlepiej przeprowadzić we własnym zakresie. Nie potrwa to zbyt długo, a wizyta u mechanika z taką sprawą kończy się zwykle rachunkiem za minimum 100 złotych.