Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
alfa-romeo-sz-l-01.jpg

Alfa Romeo SZ

Alfa Romeo SZ Zestawienie

Tutaj znajduje się zestawienie informacji na temat samochodu Alfa Romeo SZ, włącznie ze szczegółami dotyczącymi najważniejszych właściwości, silnika oraz wyposażenia, a także innymi przydatnymi informacjami związanymi z tym modelem. Czytaj dalej

Używane od:
*Najniższa cena na AutoScout24 w ostatnim miesiącu

Alfa Romeo SZ to sportowy samochód należący do segmentu G, produkowany przez włoską markę od 1989 do 1991 roku. Auto powstało we współpracy koncernu Alfa Romeo oraz firm Zagato i Centro Stile FIAT. Jego nadwozie zaprojektował wybitny designer Roberto Opron. Ostateczny szlif sylwetce samochodu nadał z kolei Antonio Castellano. Model dostępny był w dwudrzwiowej wersji coupé oraz kabriolet. Wyjątkowa, agresywna forma auta, które zdecydowanie przełamywało monotonię rynku motoryzacyjnego z lat 80. sprawiła, że Alfa Romeo SZ zyskała przydomek "Il Monstro", co w dosłownym tłumaczeniu znaczy "Potwór". Warto przy tym podkreślić, że samochód ten nie miał swojego poprzednika. W chwili, gdy w latach 70. XX wieku koncern zakończył produkcję modelu Montreal, wśród jego propozycji nie pojawiło się ani jedno auto sportowe. Lukę w ofercie załatano pod koniec lat 80., prezentując wariant, który wzbudzał zachwyt wszystkich miłośników czterech kółek o nieszablonowej stylistyce i imponujących osiągach. Co ciekawe, Alfa Romeo SZ była dostępna wyłącznie w kolorze czerwonym. Z taśmy produkcyjnej zjechał ponadto jeden czarny egzemplarz zarezerwowany dla samego Andreo Zagato.

Samochód dla koneserów motoryzacji

Po raz pierwszy Alfę Romeo SZ zaprezentowano podczas Targów Motoryzacyjnych odbywających się w Genewie, w 1989 roku. Prototyp nosił nazwę ES-30, będącą skrótem od Experimental Sportscar. Towarzysząca jej liczba nawiązywała z kolei do pojemności silnika, wynoszącej 3 litry. Ostatecznie auto zyskało nazwę Alfa Romeo Sprint Zagato, nawiązując w ten sposób do bogatej historii mediolańskiego biura stylistycznego, które w połowie XX wieku zasłynęło serią wyjątkowych sportowych modeli o dość ostrej linii nadwozia. Należy dodać, że Alfa SZ była pierwszym egzemplarzem zaprojektowanym w powszechnej dziś technologii CAD - Computer Aided Design. Koncern od samego początku przyjął, że model ten będzie małoseryjnym wariantem sportowym. Planowano wyprodukować jedynie 1000 egzemplarzy. Ostatecznie z fabryki wyjechało 1036 sztuk modelu, łącznie z prototypami przedprodukcyjnymi oraz seriami próbnymi, co powoduje, że samochód używany Alfa Romeo SZ jest na chwilę obecną autem unikatowym.

Zaawansowane technologie, imponujące osiągi

Z technologicznego punktu widzenia Alfa Romeo SZ została oparta na modelu 75. Uwagę koneserów do dziś przykuwa układ napędowy z silnikiem V6 Quadrifoglio Verde o pojemności 3 litrów i mocą dochodzącą do 211 KM. Motor ten umożliwiał rozpędzenie samochodu do 100 km/h w niecałe 7 sekund. Maksymalna prędkość rozwijana przez Alfa Romeo SZ dochodziła z kolei do 250 km/h. Wyjątkowe, jak na tamten czas, osiągi gwarantował także znakomicie wyważony układ transaxle z poprzecznie ułożoną skrzynią biegów zamontowaną tuż przed tylną osią. Auto dedykowane było sportowej jeździe, dlatego też producent skrócił przełożenia. Komfort i bezpieczeństwo jazdy nawet przy dużej prędkości zapewniało zaś perfekcyjnie zestrojone, sztywne zawieszenie z osią tylną typu De Dion, która utrzymywała koła w pionie niezależnie od obciążenia auta i jego przechyłu względem toru jazdy. Dzięki temu Alfa Romeo SZ świetnie trzymała się drogi również przy pokonywaniu ostrych zakrętów. Doskonałą przyczepność zapewniały także oryginalne opony Pirelli P Zero, powodujące, że samochód mógł bez uślizgu kół wytrzymać przeciążenie dochodzące do 1,5 g. Na uwagę zasługuje ponadto fakt, że w podwoziu wszelkie gumowe elementy zostały zastąpione przez części wykonane z poliuretanu, co dodatkowo gwarantowało wytrzymałość konstrukcji mechanicznej. Decydując się na samochód używany, jego właściciel może więc zakładać, że auto nie będzie generowało dużych kosztów eksploatacji.