Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
audi-a8-w12-l-01.jpg

Audi A8 W12

Audi A8 Zestawienie

Tutaj znajduje się zestawienie informacji na temat samochodu Audi A8, włącznie ze szczegółami dotyczącymi najważniejszych właściwości, silnika oraz wyposażenia, a także innymi przydatnymi informacjami związanymi z tym modelem. Czytaj dalej

Nowe od:
Używane od:
*Najniższa cena na AutoScout24 w ostatnim miesiącu

Firma Audi dość długo kazała czekać na model, który byłby w stanie konkurować z topowymi niemieckimi limuzynami, czyli Mercedesem klasy S oraz BMW serii 7. Audi A8 ujrzało światło dzienne dopiero w 1994 roku, gdy główni rywale już na dobre zadomowili się na tym rynku. Jeszcze później zaprezentowano model w najmocniejszej wersji - Audi A8 W12 pojawiło się dopiero w 2001, na rok przed zakończeniem produkcji tej generacji. Auto było zresztą sprzedawane jedynie w Europie i Azji, a do Ameryki Północnej silnik W12 trafił jednie w sportowej odmianie S8. Jednak nowy, mocny motor bardzo spodobał się klientom z zasobnymi portfelami. A VIP-y również dziś chętnie poruszają się Audi A8 W12. Jest to na przykład oficjalny pojazd służbowy kanclerz Niemiec Angeli Merkel. Jak wszystkie topowe modele firmy z Ingolstadt, tak Audi A8 W12 oferuje maksymalny komfort w połączeniu ze świetnymi osiągami i lekko sportowym charakterem. Jako samochód używany flagowiec Audi uchodzi za auto niezawodne i solidne, choć zarazem dość drogie w utrzymaniu.

Moc dla wymagających - historia Audi A8 W12

Pierwszy wariant Audi A8 W12 pojawił się w 2001 roku, a przez klientów oraz prasę motoryzacyjną nowy motor od razu został ciepło przyjęty. W 2002 zaprezentowano nową generację A8 oznaczoną symbolem D3. Jednak A8 z silnikiem W12 zaczął zjeżdżać z taśmy w dopiero w 2005 roku. Debiut nowego flagowca Audi z napędem W12 zapowiadał zresztą facelifting całej gamy modelowej A8, a zmodernizowany samochód można poznać po zmienionym przednim grillu. Wkrótce po raz pierwszy pojawiła się też wersja A8 L W12 quattro Security - była nie tylko wydłużona, ale miała też kuloodporne szyby, pancerne drzwi i inne wzmocnienia, zapewniające pełną ochronę VIP-om oraz najważniejszym politykom. Co ciekawe, A8 W12 generacji D3 generował osiągi dorównujące sportowej S8. Wariant W12 w wydłużone wersji oznaczonej literą "L" był zresztą droższy niż S8. Trzecia odsłona A8 określana symbolem D4 trafiła do sprzedaży w 2010 roku. Jednocześnie zadebiutował również model W12. Tym razem jednak topowy silnik był zarezerwowany dla aut z wydłużonym rozstawem osi. W 2011 pojawiła się też odmiana A8 L W12 exclusive concept, między innymi z ekskluzywnymi fotelami wykonanymi przez renomowaną pracownię Poltrona Frau. Wersja ta została wyprodukowana w limitowanej serii 50 sztuk i dziś jest bardzo trudno dostępna jako samochód używany. Następca generacji D4 został zaprezentowany dopiero w 2017 roku, ale ma on też swoją odmianę W12. Tym razem motor pochodzi z produkowanego w Anglii SUV-a Bentley Bentayga, choć w Audi jest montowany w nieco słabszej wersji.

Audi A8 W12 od strony technicznej

W12 to motor widlasty, który składa się z 12 cylindrów, ale jest skonstruowany w ten sposób, że przypomina dwa złączone napędy typu V6. Grupa VW montowała te silniki w swoich topowych modelach, a więc między innymi w Bentleyu Continentalu GT, Volkswagenie Phaetonie i Touaregu. W12 zapewniał doskonałe osiągi. Nawet pierwsza generacja A8 przyspieszała w wersji W12 do setki w 5,8 s i osiągała moc na poziomie 420 KM. Jej następca, czyli D3, przyspieszał do 100 km/h nieco szybciej, bo w 5,1 s, ale generował już moc 450 KM. Generacja D4 miała jeszcze mocniejszy, 500-konny napęd, zapewniający przyspieszenie do setki w 4,9 s, a po modernizacji w 2011 - nawet w 4,7 sekundy. Model D5 cechuje się jeszcze większą dynamiką - ma pod maską aż 585 KM. We wszystkich modelach prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Większość wersji Audi A8 W12 ma też napęd na cztery koła, określany przez firmę z Ingolstadt mianem "quattro". Oczywiście kierowca A8 W12 może liczyć na niemal wszystkie innowacje i udogodnienia znane w motoryzacyjnym świecie, nie wspominając już o takich luksusach jak wielostrefowa klimatyzacja, doskonały system audio czy skórzana tapicerka. Model W12 D5 jest natomiast już w sporym stopniu autonomicznym samochodem, który jest w stanie sam zaparkować oraz w dużej mierze poruszać się bez pomocy kierowcy.