Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
audi-s1-l-01.jpg

Audi S1

Audi S1 Zestawienie

Tutaj znajduje się zestawienie informacji na temat samochodu Audi S1, włącznie ze szczegółami dotyczącymi najważniejszych właściwości, silnika oraz wyposażenia, a także innymi przydatnymi informacjami związanymi z tym modelem. Czytaj dalej

Używane od:
*Najniższa cena na AutoScout24 w ostatnim miesiącu

Przez wiele lat spółka-córka VW z Ingolstadt, czyli Audi, odraczała plany wyprodukowania własnego małego samochodu na rzecz interesów spółki-matki. W segmencie małych samochodów miał bowiem królować Volkswagen z należącymi do niego hiszpańskimi i czeskimi markami. Wraz z różnicowaniem się programu VW na przełomie tysiącleci Bawarczycy otrzymali szansę poszerzenia swojej palety produktów. Jedyny warunek, jaki został postawiony Bawarczykom to to, że planowany przez nich mały samochód mógł wykorzystać technikę VW, ale optycznie miał on prezentować się jako zupełnie niezależny model. Producent z Wolfsburga nie chciał bowiem tworzyć konkurencji dla samochodów typu Polo. Audi postawił więc na swój image producenta sportowych samochodów i wraz z przedstawionym w 2010 roku A1 stworzył nowy model bazowy, który wykorzystując renomę bawarskiego koncernu, wystąpił w segmencie małych samochodów jako trzydrzwiowa limuzyna.

W 2014 roku Audi uszlachetnia swoją serię samochodów bazowych modelem topowym S1

Audi A1 zostało zaprojektowane dla grupy młodych kierowców jako samochód miejski z aspiracjami do auta lifestylowego. Po wprowadzeniu w 2012 roku pięciodrzwiowego wariantu sportback wspomniana grupa klientów oczekiwała momentu, w którym Bawarczycy uszlachetnią swój model niewielkiego pojazdu i wydadzą wersję S o podwyższonej mocy. Przedsmakiem tego było pojawienie się jesienią 2012 roku małego samochodu A1 o mocy sięgającej 256 KM (188 kW), który odróżniał się od dostępnych modeli za sprawą sportowej karoserii oraz seryjnego napędu na cztery koła, czyli quattro. Po kolejnych dwóch latach oczekiwania konstruktorzy z Ingolstadt, równolegle do pierwszego subtelnego faceliftingu serii A1, zaprezentowali w połowie 2014 roku wersję sportową S1, która była niezależna pod względem technicznym i przejęła rolę modelu topowego wśród małych samochodów sportowych marki Audi.

W modelu S1 montowano silniki spełniające normę Euro 6 o mocy maksymalnej 231 KM

Przewagę techniczną S1 względem modeli produkowanych w dużych seriach podkreślano nie tylko poprzez zwiększenie zakresu mocy, tak typowe dla sportowych samochodów Audi. Zdecydowanie bardziej inżynierom z Ingolstadt zależało na wprowadzeniu nowej generacji silników o wysokiej mocy, które jednocześnie odpowiadałyby najnowszym normom emisji substancji szkodliwych. Za sprawą czterocylindrowego silnika rzędowego o pojemności skokowej 2,0 l model S1 był pierwszym samochodem w ofercie Audi, który spełniał normę Euro 6. Dzięki temu silnikowi mały samochód sportowy, ważący dobre 1,4 tony, mógł osiągnąć moc maksymalną 231 KM (170 kW), finiszować w ciągu 5,8 sekund i rozpędzać się do 250 kilometrów na godzinę. Tymi osiągami Audi oddzielił model topowy od samochodów standardowych. Różnice między modelami były oczywiste: model A1 z najmocniejszą wersją silnika benzynowego o pojemności skokowej 1,4 l osiągał moc maksymalną 185 KM (136 kW) i potrzebował siedem sekund aby rozpędzić się do 100 km/h.

Technika silników dla S1 miała gwarantować sportowe osiągi przy niskim zużyciu paliwa

Wraz z rozwinięciem silników spełniających normy Euro 6 producent nie chciał jedynie zwiększyć zakresu mocy. S1 wyposażone w silniki nowej generacji miały jednocześnie udowodnić, że połączenie dwóch celów w samochodach sportowych Audi jest możliwe: podwyższenie mocy z jednej strony oraz zredukowanie zużycia paliwa i emisji substancji szkodliwych z drugiej. Średnim zużyciem paliwa w okolicy 7,0 litrów oraz emisją CO2 w granicy 165 g/km model S1 wykazywał zdecydowanie lepsze wartości od swojego pośredniego poprzednika A1 quattro z 2012 roku, który był produkowany przez niedługi czas w małych seriach, konsumował 8,6 litra paliwa na 100 kilometrów, a jego wskaźniki emisji CO2 wynosiły niewiele poniżej 200 g/km.

Napęd na cztery koła oraz wyposażenie sportowe Audi S1

Podobnie jak wszystkie modele z serii S bawarski producent Audi wyposażył także model S1 seryjnie w napęd na cztery koła quattro, który poprzez automatyczną ingerencję miał zoptymalizować prowadzenie samochodu na zakrętach. Dodatkowo konstruktorzy z domu Audi zastosowali w modelu S1 – w odróżnieniu do tradycyjnych, seryjnie produkowanych samochodów – podwozie o poszerzonym rozstawie kół oraz bardziej zaawansowaną technikę amortyzatorów z regulowanymi ustawieniami. Wzmocniony układ hamulcowy z elektronicznym systemem wspomagania oraz wyłączany, elektroniczny program stabilizacji toru jazdy stanowiły specjalne elementy wyposażenia samochodów z serii A1 nastawionych na sportową jazdę.

Audi wydaje model S1 w dwóch wersjach nadwozia – trzy- i pięciodrzwiowego

Podczas gdy w 2012 roku producent z Ingolstadt wydał na rynek sportowy model A1 quattro w małych seriach i wyłącznie w opcji trzydrzwiowej, S1 zjechał dwa lata później z taśmy produkcyjnej w wersji trzydrzwiowej oraz jako pięciodrzwiowy sportback. W porównaniu do seryjnych modeli A1 sportowy samochód w obu wersjach był szerszy o cztery centymetry, co dało łącznie szerokość 1,74 metra. Jako że modele z serii S były produkowane z obniżonym zawieszeniem, S1 także był niżej zawieszony, co przekładało się na lepsze prowadzenie samochodu oraz bardziej ekonomiczne spalanie.

Większe modele sportowe Audi stanowiły wzór stylistyczny dla S1

Przy nadawaniu formy modelowi S1 producent wzorował się na większych wersjach sportowych samochodów, którymi Bawarczycy ugruntowali na rynku swoją tradycję serii S. S1 odznaczały się więc szeroko ściągniętym do dołu zderzakiem ze spojlerem oraz pokaźnymi wlotami powietrza. Tył samochodu zdominowany został przez wbudowany w zderzak dyfuzor z czterema chromowanymi końcówkami dwustrumieniowego układu wydechowego. Dla dynamicznego wykończenia dachu konstruktorzy Audi wyposażyli model S1 w spojler dachowy, wystający poza tylną szybę. Duże, aluminiowe, 17-calowe felgi, boczne lusterka w charakterystycznej optyce aluminium oraz poszerzone progi podkreślały sportową sylwetkę najmniejszego modelu serii S.

Sportowy design wnętrza dla Audi S1

Przy tworzeniu wnętrza projektanci S1 także opierali się na tradycyjnych rozwiązaniach, tak typowych dla sportowych modeli Audi. Sportowe siedzenia o mocno zarysowanych konturach oraz z wygrawerowanym z tyłu emblematem S1, sportową kierownicę z logo S1, aluminiowe pedały oraz instrumenty pokładowe o ekskluzywnym wyglądzie to elementy wyposażenia małych samochodów sportowych Audi. Wnętrze, charakterystyczne dla modeli z serii S można, było uzupełnić za sprawą dostępnego pakietu quattro, który umożliwiał między innymi zmianę kolorystyki konsoli oraz dobór skórzanych siedzeń.