Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
bmw-730d-l-01.jpg

BMW 730D

BMW 730 Zestawienie

Tutaj znajduje się zestawienie informacji na temat samochodu BMW 730, włącznie ze szczegółami dotyczącymi najważniejszych właściwości, silnika oraz wyposażenia, a także innymi przydatnymi informacjami związanymi z tym modelem. Czytaj dalej

Nowe od:
Używane od:
*Najniższa cena na AutoScout24 w ostatnim miesiącu

BMW serii 7 to od lat jedna z najbardziej prestiżowych dostępnych na rynku limuzyn. Pierwsza wersja pojawiła się w 1977 roku i od tej pory uchodzi za bardziej sportową i dynamiczną alternatywę dla Mercedesa klasy S. Podobnie jak każde auto z tego segmentu, seria 7 spala jednak sporo paliwa. Chcąc rozwiązać ten problem, producent zaprezentował w 1998 roku model BMW 730D w odsłonie E38. Silnik oferował bardzo przyzwoite osiągi przy znacznie mniejszym spalaniu paliwa od benzynowych wersji E38. Model BMW 730D powracał potem z każdą nową generacją "siódemki" - a więc z wersjami E65, F01 oraz G11. Podobnie jak większość produktów bawarskiego koncernu, BMW 730D jest znany z niezawodności, wysokiej jakości wykonania oraz z tego, że zapewnia bardzo dużo radości z jazdy. Między innymi z tych powodów BMW 730D wszystkich generacji jest często poszukiwany jako samochód używany.

Cztery generacje BMW 730D

Pierwsza wersja BMW 730 z silnikiem wysokoprężnym zadebiutowała trzy lata po pojawieniu się na rynku E38. Był to najlepiej sprzedający się Diesel tej generacji serii 7 i ostatecznie z taśm produkcyjnych zjechało ponad 12 tysięcy egzemplarzy. Samochód był uznawany za optymalny kompromis pomiędzy najmocniejszym Dieslem 740d a najsłabszym 725tds. Model tej generacji pozostawał w sprzedaży do 2001 roku. Następnie zastąpił go wariant E65. W nowej palecie modelowej serii 7 model BMW 730D był już najsłabszym autem z silnikiem wysokoprężnym. W 2005 roku do sprzedaży weszła lekko zmodernizowana wersja, która charakteryzowała się nieco lepszymi osiągami. Auto zostało zastąpione w 2008 roku wersją F01, która również przeszła nieznaczne zmiany po czterech latach obecności na rynku. W 2016 roku zadebiutowała kolejna odsłona topowej serii - F01 zastąpiła generacja G11. W gamie "siódemek" trzylitrowy Diesel znów był najsłabszym motorem wysokoprężnym, jednak dzięki nowoczesnym rozwiązaniom zapewniał bardzo dobre osiągi przy jednocześnie przyzwoitym spalaniu, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że to w końcu pięciometrowa, luksusowa limuzyna. Design BMW 730D, jak i całej serii 7, ma jednak zarówno wielu zwolenników, jak i przeciwników. Według niektórych kierowców i fanów tej marki topowa limuzyna zawsze za bardzo przypominała mniejsze i nie tak ekskluzywne modele z serii 3 oraz 5. Wyjątkiem była jedynie generacja E65, która wyglądała zupełnie inaczej niż siostrzane modele. Ten samochód był też często krytykowany za design, choć byli i tacy, którym bardzo spodobały się jego nowoczesne, wręcz futurystyczne linie. Do dziś robią one wrażenie, dlatego model 730D E65 też jest często wybierany jako samochód używany.

Wysokoprężny 730D od strony technicznej

Na początku obecności 730D na rynku, Diesle w najbardziej prestiżowych autach były traktowane bardziej jako ciekawostka, niż poważna część oferty. Władze koncernów uważały, że jeśli ktoś decyduje się na zakup bardzo drogiej limuzyny, to woli mieć w niej duży, benzynowy motor. Osiągi pierwszego BMW 730D były więc przyzwoite, ale wyraźnie gorsze od benzynowych wersji. Auto dysponowało mocą 193 KM, przyspieszało do "setki" w 8,9 sekundy i rozpędzało się do prędkości 220 km/h. Na początku XXI wieku motory wysokoprężne zaczęły zyskiwać ogromną popularność w Europie i były coraz chętniej wybierane także przez nabywców aut luksusowych. Nowy model 730D generacji E65 stał się zatem jednym z głównych wariantów serii 7. Auto generowało znacznie lepsze osiągi niż poprzednik - oferowało kierowcy 215 KM, 7,7 sekundy do setki i prędkość maksymalną 234 km/h. Osiągi były jeszcze bardziej imponujące po modernizacji w 2005. Generacja F01 w trzylitrowym Dieslu zapewniała moc 245 KM, 7,2 s przyspieszenia do 100 km/h oraz prędkość maksymalną elektronicznie ograniczoną do 250 km/h. Nowoczesna generacja G11 oferowała oczywiście jeszcze lepsze parametry. Moc silnika była nieznacznie większa - wynosiła 265 KM. Co ciekawe, downsizing przyniósł bardzo dobre osiągi - przyspieszenie do setki wynosiło zaledwie 6,1 sekundy. W generacji G11 robi wrażenie też średnie spalanie, które wynosi według producenta jedynie od 4,5 do 4,6 litra na 100 kilometrów. Seria 7 to topowy model BMW, auta więc zawsze były wyposażone w najnowocześniejszą technikę oraz interesujące nowinki. Już wersję E38 można nazwać rewolucyjną, gdyż było to pierwsze europejskie auto z wbudowaną nawigacją satelitarną oraz z możliwością oglądania telewizji na pokładzie. Generacja E65 była natomiast tak bardzo naszpikowana nowoczesną technologią, że część ówczesnych kierowców miała problemy z obsługą wielu funkcji, a zwłaszcza systemu multimedialnego iDrive. Został on jednak znacząco uproszczony przy pierwszych modernizacjach tej wersji. Każda generacja serii 7 oferowała innowacje, o których długo mówiła cała branża motoryzacyjna. G11 zyskała na przykład bardzo przejrzysty i nowoczesny dotykowy ekran, którym można sterować gestami dłoni. System iDrive dostępny w pojeździe jest natomiast przez wielu ekspertów uznawany za najlepszy na rynku. Nie ulega wątpliwości, że każda "siódemka" bawarskiej firmy to szczytowe osiągnięcie motoryzacji ze swojego okresu. Zapewnia maksymalny luksus przy lepszych osiągach i bardziej sportowym charakterze niż w przypadku aut większości konkurentów. BMW 730D to z kolei propozycja dla osób, które decydują się na luksusowe i prestiżowe auto, a zarazem chcą, by było ono jednocześnie ekonomiczne i spalało stosunkowo mało paliwa.