Aktualne oferty dla BMW E12
-
BMW 520 520i E12 130 PS Bj. 1973
€ 8 950,-- 159 000 km
- 04/1973
- 96 kW (131 KM)
- Używany
- - (Właśc. samochodu)
- Manualna
- Benzyna
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Dealer, DE-07613 Heideland OT Etzdorf -
BMW 520 E12 swaped
€ 19 999,-Możliwość odliczenia VAT-u - 150 000 km
- 01/1981
- 210 kW (286 KM)
- Używany
- 2 właśc. samochodu
- - (Rodzaj skrzyni biegów)
- Benzyna
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Osoba prywatna, BE-3111 Wezemaal -
BMW 520 BMW 520 Autom. E12 in fjordblaumet.
€ 13 950,-Możliwość odliczenia VAT-u - 84 000 km
- 01/1980
- 90 kW (122 KM)
- Oldtimer
- - (Właśc. samochodu)
- Automatyczna
- Benzyna
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Dealer, DE-56626 Andernach -
BMW 545 E12 545i TURBO
€ 24 999,-- 136 800 km
- 05/1975
- 184 kW (250 KM)
- Oldtimer
- 2 właśc. samochodu
- Automatyczna
- Benzyna
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Osoba prywatna, DE-48599 Gronau -
BMW 520 Bmw 520 1973 e12
€ 8 500,-- 140 000 km
- 05/1973
- 96 kW (131 KM)
- Oldtimer
- 3 właśc. samochodu
- - (Rodzaj skrzyni biegów)
- Benzyna
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Osoba prywatna, BE-5660 Brûly -
BMW 525 BMW 525 A E12
€ 12 990,-- 156 000 km
- 01/1981
- 110 kW (150 KM)
- Używany
- 3 właśc. samochodu
- Automatyczna
- Benzyna
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Osoba prywatna, DE-83556 Griesstätt -
BMW 525 E12 Leder Alu Sportpaket H-Kennzeichen
€ 16 980,-- 129 000 km
- 07/1979
- 110 kW (150 KM)
- Oldtimer
- - (Właśc. samochodu)
- Manualna
- Benzyna
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Dealer, DE-59379 Selm -
BMW 520 i e12
€ 11 000,-- 172 000 km
- 01/1976
- 92 kW (125 KM)
- Używany
- 1 użytkownik
- Manualna
- Benzyna
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Osoba prywatna, IT-21040 JERAGO CON ORAGO -
BMW 528 i E12 Vollrestauriert 5Gang Alpina Ori. Teile
€ 33 750,-- 57 666 km
- 10/1977
- 130 kW (177 KM)
- Używany
- 1 użytkownik
- Manualna
- Benzyna
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Dealer, DE-90574 Roßtal
BMW E12 jest dziś uważane za jeden z najważniejszych modeli w historii bawarskiego koncernu. To właśnie to auto zapoczątkowało serię 5 kojarzoną z luksusową limuzyną średniej wielkości, która do dziś stanowi podstawę gamy BMW. Samochód był oferowany na głównych rynkach firmy, czyli w zachodniej części Europy, w Japonii oraz Ameryce Północnej przez 9 lat - od 1972 do 1981 roku. Potem jednak jeszcze przez trzy lata jego produkcja była kontynuowana w RPA. Pierwsza odsłona serii 5 była oferowana tylko w jednej wersji nadwoziowej - jako czterodrzwiowy sedan. Jednak na bazie tego auta powstało też duże, dwumiejscowe coupé BMW serii 6 E24. BMW E12 dysponowało napędem na tył, a w ofercie dostępnych było aż dwanaście odmian silnikowych. Najmocniejszą wersją pierwszej "piątki" był E12 M535i. Ten samochód uważany jest za protoplastę BMW M5 - współcześnie najmocniejszej odsłony serii 5. Dziś, mimo upływu lat, BMW E12 cieszy się sporą popularnością jako samochód używany. Ciągle wrażenie robi nieprzeciętna jakość wykonania oraz bardzo dobre właściwości jezdne. Przez niektórych ten pojazd jest też traktowany jako bardzo interesujący i stosunkowo mało awaryjny youngtimer. Auto było składane przede wszystkim w fabryce BMW w bawarskim mieście Dingolfing. Na mniejszą skalę samochód był też produkowany w Rosslyn w RPA.
Luksus z lat 70.
Auto zostało zaprojektowane przez słynnego francuskiego designera Paula Bracqa, który wcześniej odpowiadał też za wygląd takich modeli jak Mercedes-Benz W113, Mercedes-Benz W115 czy BMW Turbo. Jak na swoje czasy BMW E12 cechowały bardzo odważne linie, a w porównaniu do poprzednika - czyli BMW E115 - wręcz emanował nowoczesnością. Ostatecznie auto na rynek trafiło w 1972 roku i, jak uważają dziś historycy motoryzacji, rozpoczęło złotą erę koncernu z Bawarii. Był to pierwszy samochód, który zapoczątkował nową gamę modelową. Niedługo potem dołączyły do niego modele serii 3 i 7. Do dziś stanowią one podstawę oferty BMW. Przede wszystkim jednak BMW E12 świetnie się sprzedawał - na ulice wyjechało niemal 700 tysięcy sztuk tego auta. Pojazd doczekał się wielu modyfikacji, największą był jednak facelifting z 1976 roku. Wtedy to nieco poszerzono tylne światła oraz uwypuklono grill. Ten ostatni detal zresztą na długie lata stał się symbolem marki. W 1979 roku, już pod koniec produkcji, do salonów trafiła najmocniejsza wersja auta - M535i. Jej produkcja ograniczyła się jednak zaledwie do 1650 sztuk. W 1981 roku model BMW E12 został zastąpiony generacją E28. Co ciekawe, kilka wersji BMW E12 trafiło tylko na rynek amerykański, jak choćby pierwsze modele 528i oraz 530i. Stworzono też wersje, które były dostępne jedynie dla klientów południowoafrykańskich.
Pierwsza "piątka" od strony technicznej
Wersje 518, 520 oraz 520i auta były dostępne z 4-cylindrowymi silnikami o pojemności 1,8 oraz 2 litrów. Z kolei modele takie jak 525, 528, 530, 530i i 533i były wyposażone w znacznie nowocześniejsze i mocniejsze 6-cylindrowe silniki typu M30, zwykle o pojemności od 2,5 do 3 litrów. Topowe modele pierwszej "piątki" dysponowały z kolei motorami o pojemności 3,5 litra. Tańsze modele były wyposażone w 4-biegową przekładnię manualną Getrag 242. W mocniejszych pojazdach montowano 5-biegowe skrzynie, a w tych najbardziej luksusowych - automaty ZF lub BorgWarner. Najsłabsze wersje BMW E12 osiągały moc 89 koni mechanicznych. Wersja 533i, która została wprowadzona pod koniec produkcji, dysponowała natomiast silnikiem generującym moc 197 KM. Sportowa i limitowana wersja M535i oferowała kierowcy z kolei aż 210 KM. Większość pojazdów BMW E12 miała bogate wyposażenie, przynajmniej jak na lata 70. W większości wersji standardem było niezłej jakości radio, często montowana była również wydajna klimatyzacja. Wiele modeli było wyposażonych w drewniane wykończenia wnętrza oraz w skórzaną tapicerkę. Auto do dziś może uchodzić za stosunkowo duże - podstawowy model miał bowiem 4,6 m długości. Dłuższe wersje trafiały do Stanów Zjednoczonych i liczyły zwykle 4,8 metra długości. Samochód był też dość szeroki - mierzył około 1,7 m wszerz. Model BMW E12 pomógł zbudować wizerunek marki jako producenta aut dla osób, które cenią sobie komfort i luksus, ale chcą przy tym mieć auto ze sportowym zacięciem. Pojazd charakteryzował się więc świetnym wykonaniem i doskonałymi osiągami, zwłaszcza na tle głównych konkurentów. Przez niektórych użytkowników auto było jednak krytykowane jako nieco za ciężkie i zbyt podatne na wiatr. Również miejsca z tyłu było stosunkowo mało, zwłaszcza w porównaniu do konkurencyjnych aut, chociażby takich jak Peugeot 604. Jednak jeśli ktoś poszukuje komfortowego auta dającego bardzo dużo radości z jazdy, powinien przemyśleć zakup pierwszej generacji serii 5. Model jest cieszy się dużym zainteresowaniem jako samochód używany. Nic dziwnego - to solidne auto, które wciąż można dostać w dość atrakcyjnej cenie, choć zazwyczaj wymaga ono dużo uwagi. Większość dostępnych na rynku wtórym pojazdów ma już bardzo duże przebiegi, więc trzeba się przygotować na gruntowne naprawy lub wymiany części. Zakup BMW serii 5 pierwszej generacji można też potraktować jako inwestycję. Samochód już dziś jest często traktowany jako youngtimer, więc dobrze utrzymane i odnowione modele mogą zyskać bardzo dużo na wartości w ciągu kolejnych kilku lat.