Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
default-banner-l-01.jpg

BMW E53

Pod koniec XX wieku segment luksusowych SUV-ów nie był jeszcze zbyt rozwinięty i na tym rynku dostępnych było zaledwie kilka modeli. W 1999 roku bawarska firma postanowiła wejść w ten segment jako jeden z pierwszych producentów aut klasy premium. Bawarczyków zachęcił między innymi sukces Mercedesa klasy M, który zadebiutował w 1997 roku. BMW E53, sprzedawane pod nazwą X5, trafiło na rynek w 1999 roku. Co ciekawe, było produkowane od początku w USA, w fabryce w Greer w Południowej Karolinie. Władze BMW uznały, że to właśnie Stany Zjednoczone są kluczowym rynkiem dla SUV-a, dlatego warto produkować te auta właśnie tam. Później rozpoczęto też produkcję samochodu w mieście Toluca w Meksyku. W niewielkich seriach auto było również montowane w Kaliningradzie w Rosji. W tym czasie firma BMW była właścicielem Land Rovera, więc model BMW E53 dzielił sporo podzespołów z najbardziej cenionym luksusowym autem terenowym - Range Roverem. Dlatego też pierwsza generacja X5 była naprawdę dobrze przygotowana do jazdy w terenie, choć najlepiej sprawdzała się na autostradach i innych prostych nawierzchniach. BMW E53 miało też sporo części ze standardowej serii 5 generacji E39. Model E53 doczekał się wielu wersji specjalnych. Najmocniejszą z nich był BMW X5 LM, który dysponował mocą aż 700 KM. Był to jednak przede wszystkim wyścigowy samochód, ale na zwykłe drogi wyjeżdżały także bardzo mocne i szybkie modele 4.6is oraz 4.8is. Dla VIP-ów firma BMW przygotowała z kolei opancerzoną wersję X5 Security z pancernymi wzmocnieniami oraz kuloodpornymi szybami. Model był też wyposażony w specjalne opony, które mogły jechać po przebiciu nawet z prędkością 80 km/h. X5 Security był często wykorzystywany jako pojazd ochrony najważniejszych polityków i głów państw na całym świecie. Łącznie model BMW E53 był oferowany na rynku siedem lat, a obecnie jest popularny jako samochód używany. Ciągle nie brakuje chętnych na to auto, które jest już coraz częściej uznawane za klasyka segmentu SUV. Samochód wyróżnia się też ciekawym designem opracowanym przez Chrisa Bangle'a. Choć auto ma wyraźnie sportowo-użytkowy charakter, to już na pierwszy rzut oka doskonale widać, że jest to rasowy pojazd ze stajni BMW.

Historia BMW E53

Model BMW E53 spotkał się z dość ciepłym przyjęciem i szybko stał się prawdziwym rynkowym hitem. Do czasu debiutu Porsche Cayenne w 2002 roku BMW X5 miał również opinię najbardziej usportowionego SUV-a na rynku. Mimo napędu na cztery koła większość momentu obrotowego przekierowywano na tylną oś tak, aby wrażenia z jazdy jak najbardziej przypominały te z limuzyn i aut sportowych BMW. Pierwszy poważny facelifting model przeszedł w 2003 roku. Zmieniono wtedy przede wszystkim wygląd przedniego grilla oraz lamp. Dodano także nowe kolory nadwozia oraz kolejne konfiguracje wnętrza. Do modelu X5 trafił również nowy napęd na cztery koła opracowany przez BMW, który nazwano xDrive. W ramach modernizacji modelu do oferty dodano też kilka nowych silników. Tak zmodyfikowany pojazd pozostał na rynku aż do 2006 roku. Zastąpiła go generacja E70, która w przeciwieństwie do E53 musiała konkurować już z bardzo wieloma modelami SUV-ów marek z segmentu premium. Jako samochód używany BMW E53 cieszy się opinią auta niezawodnego, ciekawie zaprojektowanego oraz dającego bardzo dużo radości z jazdy. Mimo że nie jest to pojazd off-roadowy, X5 to też model, który powinien sobie poradzić w nieco bardziej skomplikowanym terenie. Podobnie jednak jak większość samochodów bawarskiego producenta, tak i pierwsza generacja X5 jest dość droga w utrzymaniu i ewentualne naprawy czy wymiany części mogą naprawdę niemało kosztować. Jednak kierowcy samochodów tej marki są w końcu przyzwyczajeni, że w tym wypadku za luksus trzeba słono płacić.

X5 pierwszej generacji od strony technicznej

Generacja E53 była przez większość okresu produkcyjnego dostępna z trzema silnikami benzynowymi oraz z jednym Dieslem. Podstawowa jednostka miała pojemność 3 litrów, podczas gdy ta najbardziej zaawansowana była wyposażona w silnik o pojemności 4,4 litra. Do wyboru były cztero- i pięciostopniowe skrzynie manualne oraz automaty. Jak przystało na pojazd BMW, E53 charakteryzował się bardzo dobrymi osiągami. Podstawowe motory generowały moc 227 KM, a te najmocniejsze - nawet 355 KM. Topowe wersje X5 generacji E53 przyspieszały do 100 km/h w niecałe sześć sekund. Biorąc pod uwagę, że był to wielki, ponad dwutonowy samochód, można uznać ten wynik za więcej niż zadowalający. Pojazd bez problemu rozpędzał się do prędkości ponad 210 km/h. Bagażnik nie robił wielkiego wrażenia jak na ten segment - miał pojemność 465 litrów. Jednak po złożeniu tylnych siedzeń ta kubatura zwiększała się do imponujących 1550 litrów. Auto mierzyło niewiele ponad 4,6 m i miało około 1,8 m szerokości. Mogło się w nim zmieścić maksymalnie pięć osób, chociaż niektórzy konkurenci oferowali siedem miejsc w trzech rzędach. Auto nie doczekało się co prawda sportowej wersji M, ale było protoplastą wszystkich SUV-ów marki BMW. Gdyby nie sukces modelu BMW E53, z pewnością nie byłoby takich aut, jak X1, X3, X4 czy X6.