Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
default-banner-l-01.jpg

BMW F01

Model BMW F01 zadebiutował w 2008 roku i pozostawał w sprzedaży do 2015 roku. To piąte wcielenie flagowego modelu firmy. Sprzedawano go wyłącznie jako czterodrzwiową limuzynę, choć doczekał się kilku wersji specjalnych. Wersja z wydłużonym o 14 centymetrów rozstawem osi oznaczona była jako F02. Jako F03 sprzedawana była natomiast wzmocniona wersja High Security, przeznaczona do przewozu VIP-ów. Miała między innymi 6-centymetrowe, wielowarstwowe okna oraz wzmocnione pancerzem podwozie. F04 to natomiast model ActiveHybrid7 - był on wyposażony w napęd benzynowy z wersji 750i, ale współpracował z nim też silnik elektryczny o mocy 20 KM i momencie obrotowym wynoszącym 210 Nm. Dzięki takiemu rozwiązaniu - zdaniem producenta - spalanie paliwa było o 15 procent niższe niż w przypadku standardowych modeli. Prasa motoryzacyjna wielokrotnie spekulowała o tym, że bawarski koncern pracuje nad supersportową wersją M7, ale ostatecznie z tych planów nic nie wyszło.

BMW F01 - bardziej stonowana "siódemka"

Model F01 był kolejną wersją produkowanej od 1977 serii 7 - największej i najbardziej luksusowej limuzyny bawarskiego producenta. F01 został zaprezentowany w lipcu 2008 roku - najpierw dziennikarzom w Monachium i nieco później wybranym klientom w Moskwie. Szersza publiczność mogła go obejrzeć w październiku 2008 na targach motoryzacyjnych w Paryżu. Pod koniec tego samego roku samochód wszedł do seryjnej produkcji. Model zwracał uwagę zdecydowanie bardziej stonowaną stylistyką od poprzedników, a zwłaszcza od kontrowersyjnego BMW E65. Za design modelu odpowiadał kanadyjski projektant Karim Antoine Habib. Pojazd doczekał się faceliftingu w 2012 roku - odświeżono wtedy jego wygląd, zmodyfikowano silniki, zmieniono lampy LED-owe oraz zmieniono kilka detali, na przykład kształt przedniego grilla. Wprowadzono też kilka poprawek do systemu multimedialnego. Do sprzedaży w Europie trafiały przede wszystkim modele wyprodukowane w niemieckim Dingolfing, choć BMW F01 było też składane między innymi w Kaliningradzie oraz w meksykańskim mieście Toluca. Model pozostawał w sprzedaży do 2015, gdy zastąpił go BMW G11. Dziś BMW F01 cieszy się sporą popularnością jako reprezentacyjny samochód używany.

Parametry techniczne silników BMW F01

Podstawowym silnikiem modelu był trzylitrowy R6 o mocy 326 KM - ten model firma oznaczyła jako 740i. Mocniejszą wersją był model 750i - był on napędzany przez 4,4-litrowy motor V8 o mocy 407 KM. Obie te jednostki były wyposażone w opracowaną przez BMW technologię EfficientDynamic, dzięki której duża moc miała być osiągana przy stosunkowo ograniczonym spalaniu paliwa. F01 było oferowane też z silnikami Diesla - były to wersje 730d o mocy 245 KM oraz 740d o mocy 306 KM. Obie były wyposażone w trzylitrowe silniki w układzie R6. F01 można było kupić w wersji xDrive z napędem na cztery koła. Przyspieszenie od zera do 100 km/h w najmocniejszych wersjach wynosi 4,6 sekundy, w najsłabszych jest to 7,2 sekundy. Średnie zużycie paliwa w modelu F01 waha się od 5,7 do 12,9 litrów na 100 kilometrów. Auto cechuje się też sporym bagażnikiem, którego pojemność w większości wersji wynosi około 500 litrów. Najbardziej znaną innowacją w BMW F01 był nowatorski system kół skrętnych. Skręcały one przeciwnie do skrętu kół przednich. Choć ta technologia jest znana jeszcze z lat 80-tych, to BMW po raz pierwszy z sukcesem zastosowało ją w tak dużym aucie klasy luksusowej. Dzięki temu rozwiązaniu znacznie łatwiej było manewrować i parkować tak dużą limuzynę, zwłaszcza w mieście. Dużo uwagi projektanci BMW F01 poświęcili też przyczepności - zastosowano między innymi system dynamicznej kontroli stabilności DSC i system kontroli trakcji DTC.

Technika i innowacje BMW F01

Dużą innowacją był też system multimedialny iDrive. Można było na przykład wyświetlać trójwymiarową nawigację, a także sterować całym system za pomocą głosu. Przygotowano też około 50 specjalnych aplikacji dla kierowcy. W limuzynie dostępny był też system head-up display, dzięki któremu kierowca mógł wyświetlać podstawowe informacje - jak prędkość czy zużycie paliwa - bezpośrednio na szybie auta. Całym systemem można było sterować touchpadem, umieszczonym obok skrzyni biegów. Miał on ułatwić poruszanie się po skomplikowanym menu, choć wielu użytkowników uważało, że cały system nie był wystarczająco przejrzysty i jego obsługa nie była intuicyjna. Oczywiście w modelu bardzo dużo było dodatkowych opcji - na przykład elektryczna regulacja wszystkich elementów fotela. Takie opcje ze względu na wysokie koszty były jednak stosunkowo rzadko wybierane przez klientów bawarskiego koncernu. BMW F01 jako samochód używany jest uznawany za solidne, wolno starzejące się auto. Niektórzy użytkownicy narzekają jednak na wycieki płynu chłodzącego, stosunkowo często pojawiają się też kłopoty z elektroniką. W autach o większym przebiegu irytować może też skrzypienie niektórych elementów deski rozdzielczej.