Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
cadillac-eldorado-front

Cadillac Eldorado

Cadillac Eldorado Zestawienie

Tutaj znajduje się zestawienie informacji na temat samochodu Cadillac Eldorado, włącznie ze szczegółami dotyczącymi najważniejszych właściwości, silnika oraz wyposażenia, a także innymi przydatnymi informacjami związanymi z tym modelem. Czytaj dalej

Używane od:
*Najniższa cena na AutoScout24 w ostatnim miesiącu

Zanim wyobrażenie Amerykanów o wymarzonym aucie skierowało się ku limuzynom, coupé czy kabrioletom o potężnych silnikach produkowanych przez niemieckich producentów ekskluzywnych aut, ćwierć wieku wcześniej określenie Dreamcar nierozerwalnie związane było z marką Cadillac. Luksusowa gałąź oferty amerykańskiego producenta General Motors (GM) symbolizowała American Way of Life, amerykański lifestyle reprezentowany przez wyższą klasę społeczną lat 50. i 60. , dla której codziennością były już elektrycznie opuszczane szyby, jak również sześciometrowa karoseria i silniki o pojemności skokowej 8 litrów. Gdy w 1953 roku GM Cadillakiem Eldorado rozpoczęto nową serię w programie producenta, początkowo wersje z nadwoziem coupé, a później także kabriolety symbolizowały ducha tamtych czasów zgodnie ze swoją nazwą. Chociaż ze względu na kryzys naftowy i coraz groźniejszą zagraniczną konkurencję Cadillac Eldorado w latach 70. stracił status kultowego auta, flagowy model Cadillaca pozostał w programie do 2002 roku, gdy Cadillac XLR został wycofany z produkcji po niemal pięćdziesięciu latach.

Cadillac Eldorado jako coupé i kabriolet

Pierwszy seryjnie produkowany Cadillac Eldorado został zaprezentowany w 1953 roku w wersji kabrio. Model oparto na tej samej platformie konstrukcyjnej co wersję z nadwoziem coupé z serii Cadillac DeVille. Wysokie sklepienie maski w centralnym punkcie, szerokie chromowane zderzaki i wydłużona do ponad 5,60 m karoseria były znakami rozpoznawczymi Cadillaca Eldorado. Kabriolet z materiałowym dachem zyskał ośmiocylindrowy silnik o pojemności 5,4 l , który osiągał moc 210 KM (154 kW). W 1955 roku jednostkę zastąpiono mocniejszym motorem o mocy 270 KM (199 kW). Gdy rok później na rynek wprowadzono wersję z nadwoziem coupé, modele zaczęto nazywać według nowego schematu. Kabriolet był od tego czasu sprzedawany jako Cadillac Eldorado Biarritz, a coupé oferowano jako Cadillaca Eldorado Seville. W 1957 roku paletę modelową rozszerzono o Cadillaca Eldorado Brougham, którego karoserię opracowało biuro projektowe Pininfarina z Turynu. Czterodrzwiowe coupé z charakterystycznym dachem ze szczotkowanego aluminium kusiło technicznymi innowacjami w postaci tempomatu i elektrycznie regulowanych siedzeń. Pojazd był najdroższym seryjnie produkowanym modelem tamtych lat.

W latach 60. Cadillac Eldorado przeżywa złoty okres

Duży tylny spojler z wbudowanymi reflektorami i przebiegający przez całą szerokość pojazdu kratkowany grill zdominowały design trzeciej generacji Cadillaca zaprezentowanej w 1959 roku. Auto było oferowane zarówno z nadwoziem coupé, jak i kabrio. W Cadillacu Eldorado Biarritz i Seville montowano silnik V8 o pojemności skokowej 6,4 l, który dysponował osiągami na poziomie 345 KM (254 kW). W latach 60. i 70. w kolejnych generacjach Cadillac Eldorado początkowo wyposażany był w motor o pojemności 7,7 l i mocy 375 KM (276 kW). W 1971 roku jednostkę zastąpiono jednak napędem o pojemności 8,2 l , którego wcześniejsze osiągi sięgające 400 KM po pierwszym kryzysie naftowym szybko obniżono do 190 KM (140 kW).

Do 1985 roku Cadillac Eldorado ponownie trafił do sprzedaży jako kabriolet

Po ośmioletniej nieobecności kabrioletu w programie producent przywrócił Cadillaca Eldorado do oferty, od 1979 do 1985 roku proponując model z dwoma wersjami nadwoziowymi: coupé i kabrio. Aby ustabilizować wyniki sprzedaży tego potężnego modelu po kryzysie naftowym lat 70., GM wprowadził na rynek Cadillaca Eldorado w bardziej nowoczesnym kształcie o długości jedynie 5,18 m i wadze niespełna 1,7 ton. Również osiągi silników zostały obniżone. Model początkowy dysponował jednostką o pojemności wynoszącej jedynie 4,1 l i mocy 135 KM (99 kW). Dla oszczędnych przewidziano nawet niespotykaną dotychczas u Cadillaca wersję z silnikiem Diesla o pojemności skokowej 5,7 l i mocy do 126 KM (93 kW).

Kompaktowe wymiary Cadillaca Eldorado pod koniec lat 80.

Przedostatnia generacja Cadillaca Eldorado oferowana od 1985 do 1991 roku dostępna była jedynie z nadwoziem coupé. Auto o długości niespełna 4,8 m ledwie wpisywało się w kryteria klasy średniej. Po napędzie o pojemności 4,1 l i mocy 132 KM (97 kW) Cadillac Eldorado pod koniec lat 80. zyskał mocniejszy silnik o pojemności skokowej 4,9 l i mocy 203 KM (149 kW). Ostatnia generacja modelu zjeżdżała z taśmy od 1991 do 2002 roku w zakładzie produkcyjnym w USA. Ponownie wydłużone do 5,13 m coupé w topowej wersji oferowane było z silnikiem o pojemności 4,9 l i mocy do 305 KM (224 kW).