Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
default-banner-l-01.jpg

Citroen ZX

Citroen ZX Zestawienie

Tutaj znajduje się zestawienie informacji na temat samochodu Citroen ZX, włącznie ze szczegółami dotyczącymi najważniejszych właściwości, silnika oraz wyposażenia, a także innymi przydatnymi informacjami związanymi z tym modelem. Czytaj dalej

Używane od:
*Najniższa cena na AutoScout24 w ostatnim miesiącu

Citroën ZX to kompaktowy samochód osobowy należący do segmentu C i produkowany przez francuski koncern PSA. Jest modelem pośrednim między wersją AX oraz wariantem BX. Płytę podłogową auto dzieli z Peugeotem 306, Peugeotem Partnerem I oraz Citroënem Berlingo. Pojazd produkowany był w trzech wersjach nadwozia: jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback, pięciodrzwiowe kombi oraz czterodrzwiowy sedan, przy czym ostatni z nich dostępny był wyłącznie na terenie Chin. Auto cieszyło się dużą popularnością wśród kierowców. W czasie 7 lat produkcji sprzedano ponad 1 700 000 sztuk. Produkcja modelu zakończona została w 1998 roku, co sprawia, że na chwilę obecną dość trudno jest znaleźć samochód używany. Citroën ZX wyróżniał się bogatym wyposażeniem, dobrymi jakościowo materiałami wykończeniowymi i klasyczną sylwetką. Na uwagę zasługuje także bardzo duży komfort jazdy. Przestronne wnętrze, doskonały system resorowania oraz pojemny bagażnik o pojemności blisko 500 litrów sprawiły, że auto, zwłaszcza w wersji kombi, doskonale sprawdzało się w charakterze samochodu rodzinnego. Konkurencją dla Citroëna ZX są przede wszystkim Volkswagen Golf III, Opel Astra F, Ford Escort, Fiat Tipo oraz Renault 19. Ciekawostką jest, że zanim do salonów trafiła klasyczna wersja modelu, producent zaprezentował wariant sportowy Citroëna ZX, który w 1990 roku pokonał konkurencję podczas rajdu Paryż-Dakar.

Dopracowany w każdym calu

Premiera samochodu odbyła się w 1991 roku podczas Salonu Genewskiego. W tym samym roku Citroën ZX po raz pierwszy trafił do salonów. Prace nad modelem trwały jednak od 1986 roku. W 1992 roku pojazd zajął trzecie miejsce w Europejskim Plebiscycie na Samochód Roku, plasując się za Volkswagenem Golfem III i Oplem Astrą F. W 1994 roku auto przeszło facelifting. W modelach drugiej generacji pojawiła się maska o nowoczesnej, bardziej opływowej linii oraz nowa atrapa chłodnicy. Zmodernizowano także wnętrze. W tym samym roku koncern zaprezentował odmianę kombi o nazwie Break. Produkcję modelu zakończono w 1998 roku, kiedy w salonach samochodowych pojawił się Citroën Xsara. Model ZX posiadał bardzo bogate wyposażenie. Niemal każdy samochód używany dostępny obecnie na rynku posiada skórzaną tapicerkę, ABS, klimatyzację, centralny zamek, poduszki powietrzne kierowcy, elektrycznie sterowane szyby, podgrzewane fotele przednie, elektrycznie sterowane reflektory oraz przesuwną kanapę osadzoną na prowadnicach, która pozwalała łatwo modyfikować przestrzeń bagażnika bez konieczności składania oparć.

Citroën ZX - miękkie zawieszenie, prosta budowa, niezniszczalne silniki

Citroën ZX posiada ocynkowaną karoserię, wyjątkowo odporną na korozję, co sprawia, że nawet używane samochody zaskakują doskonałym stanem nadwozia i nie wymagają prac blacharskich. Na uwagę zasługuje także dobrze zestrojone podwozie. Z przodu zamontowano klasyczne kolumny MacPhersona, z tyłu zaś zastosowano samoskrętną oś. Rozwiązanie to sprawia, że podczas pokonywania zakrętów nawet z dużą prędkością, pod wpływem siły odśrodkowej, tylne koła skręcają lekko w tę samą stronę, co przednie. Samochód osiąga dzięki temu większą stabilność i zniwelowaniu ulega ryzyko wypadnięcia z zakrętu. Należy również pamiętać, że części do Citroëna ZX, mimo upływu czasu, są łatwo dostępne i niedrogie, dzięki czemu eksploatacja nie sprawia problemów. Pod maską modelu pojawiło się osiem różnych silników benzynowych do wyboru, charakteryzujących się doskonałą dynamiką. Motory posiadają cztery cylindry. Na każdy cylinder przypadają dwa lub cztery zawory. Najmniejszą benzynową jednostką napędową jest 60-konny silnik 1.1. Najmocniejszy i jednocześnie najbardziej dynamiczny jest dwulitrowy motor o mocy 123 lub 150 KM. Warto dodać, że większość silników benzynowych doskonale sprawdza się w pracy z zasilaniem LPG. Większość modeli wyposażona była w pięciostopniową przekładnię manualną. Na rynku wtórnym można spotkać również warianty z czterostopniową, automatyczną skrzynią biegów. Nie brakuje także propozycji dla miłośników jednostek wysokoprężnych. Największą popularnością wśród kierowców cieszy się oszczędny, wolnossący silnik Diesla o pojemności 1,9 litra i mocy 69 KM. To wyjątkowo wytrzymały motor, który skutecznie opiera się eksploatacji, gwarantując przy tym dobre osiągi.