Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
daewoo-nexia-back

Daewoo Nexia

Daewoo Nexia to kompaktowy samochód osobowy produkowany przez koncern GM Daewoo od 1994 roku. Jest uważany za zmodyfikowaną wersję legendarnego Opla Kadetta. Koreańscy projektanci unowocześnili jednak linię auta, dzięki czemu zyskało bardziej opływową sylwetkę, zderzaki oraz lusterka w kolorze nadwozia oraz zaokrąglone lampy. Tym, co wyróżniało go na tle konkurencji, z pewnością był bardzo dobry stosunek jakości do ceny. Z tego względu w latach 90. stał się pojazdem często spotykanym również na polskich drogach. Po wielu latach można znaleźć na rynku wtórnym samochód używany w dość dobrym stanie. Daewoo Nexia ceniony było także za komfort jazdy. Wygodne fotele, sporo miejsca z tyłu, pojemny bagażnik, który w wersji sedan posiada objętość 530 litrów, oraz liczne schowki czyniły Nexię autem doskonale sprawdzającym się nie tylko podczas przemieszczania się w miejskiej dżungli, ale również na dłuższych dystansach. Na uwagę zasługiwało także dobre wyposażenie samochodu. W standardzie znalazły się barwione szyby, elektroniczny zegar, blokada tylnych drzwi, zdalnie sterowana klapa bagażnika oraz instalacja radiowa z trzema głośnikami. Za niewielką dopłatą auto można było wyposażyć we wspomaganie oraz regulację kierownicy w dwóch płaszczyznach, ABS, elektroniczne szyby czy centralny zamek. Daewoo Nexia produkowany był w trzech wersjach nadwozia: jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback oraz czterodrzwiowy sedan. Za jego największych konkurentów uważa się Forda Escorta, Renault 19, Skodę Felicję, Ładę Samarę oraz polskiego Poloneza.

Daewoo Nexia - lepsza wersja Opla Kadetta?

Początki modelu Daewoo Nexia sięgają 1985 roku, kiedy w fabrykach koreańskiego koncernu rozpoczęto produkcję kilku konstrukcji Opla. Powstały wówczas Daewoo Race był modyfikacją znanego i cenionego przez kierowców Opla Kadetta E. Dziewięć lat później samochód przeszedł gruntowną modernizację, a unowocześniony pojazd zyskał nazwę Nexia. W tym samym roku został zaprezentowany podczas Salonu Motoryzacyjnego odbywającego się w Pekinie. Do Europy pojazd trafił w styczniu, a do Polski w maju 1995 roku. Pierwsze egzemplarze, jakie były dostępne w polskich salonach, pochodziły z Korei Południowej. W 1995 roku koncern Daewoo wykupił fabrykę samochodów w Lubinie, w której do 1998 montowano samochody z części dostarczanych z rodzimych zakładów produkcyjnych. Szacuje się, że w Polsce powstało ponad 40 tysięcy sztuk Nexii, które trafiały również na rynki wschodnie. Warto wspomnieć, że od 2008 roku dostępna jest unowocześniona wersja modelu, wytwarzana w fabrykach mieszczących się w Uzbekistanie. W Europie Daewoo Nexia zostało zastąpione wersją Lanos, której pierwsze egzemplarze zjechały z taśmy produkcyjnej w 1997 roku.

Prosta konstrukcja kluczem do bezproblemowej eksploatacji

Daewoo Nexia charakteryzuje się dość prostą budową, dzięki czemu jest samochodem bezproblemowym w eksploatacji. Ewentualne usterki, które pojawiają się po latach użytkowania, można naprawić stosunkowo niskim kosztem, dzięki dostępności niedrogich części zamiennych. Pojazd posiada napęd na przednie koła. Dostępne są dwa warianty silników benzynowych. Oba mają pojemność 1,5 litra. Wersja ośmiozaworowa osiąga moc 80 KM, a szesnastozaworowa - 90 KM. W pierwszym wariancie pojazd rozpędzał się do 100 km/h w 12,5 sekundy, w drugiej osiągał setkę o 0,3 sekundy szybciej. Warto dodać, że obie jednostki cechuje dość dobra dynamika i kultura pracy. Motory umieszczone są w przedniej części auta. Posiadają sterowany automatycznie wielopunktowy wtrysk paliwa oraz elektroniczny układ zapłonowy. Wiele pojazdów, które można spotkać dziś na rynku, wyposażonych jest w zasilanie LPG. Na uwagę zasługuje także dobrze zestrojone zawieszenie, co sprawia, że dostępny dziś samochód używany zapewni stosunkowo dobry komfort jazdy. Z przodu zastosowano klasyczne kolumny McPhersona z poprzecznymi wahaczami trójkątnymi połączone z podwoziem za pomocą metalowo-gumowych elementów i scalone z kolumnami dzięki zwrotnicom. W zawieszeniu znalazł się także poprzeczny amortyzator prętowy. W tylnej części podwozia użyto belkę skrętną, łączącą dwa wahacze wleczone. Większość modeli Daewoo Nexia posiadało pięciostopniową manualną skrzynię biegów. Produkowane były także modele z automatyczną, trójstopniową lub czterostopniową przekładnią, jakkolwiek rzadko można było znaleźć je na polskich drogach.