Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
dodge-caravan-l-01.jpg

Dodge Caravan

Pomimo swej popularności w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie Dodge Caravan jest niemal niespotykany w Europie, ponieważ minivan dodge'owskiej produkcji nigdy nie został tu oficjalnie wprowadzony do sprzedaży. Po europejskich drogach od 1988 roku jeżdżą za to jego bliźniacze wersje: Plymouth i Chrysler Voyager, bardziej ekskluzywny Chrysler Town & Country czy produkowana przez kilka lat Lancia Voyager, do których Europejczycy zaczęli się przekonywać dopiero od pierwszej połowy lat 90. Taki prawdziwy, kultowy Dodge Caravan znany z serialu ""Beverly Hills, 90210"" i z drugiego planu wielu innych amerykańskich filmów, różni się od Voyagerów tylnymi reflektorami i krzyżowo rozdzielonym grillem, który nawiązuje do charakterystycznego designu firmy Dodge. Rozpoznać go również można po napisach ""Dodge"" i ""Grand Caravan"" umieszczonych na bocznych drzwiach. Pod każdym innym względem Dodge Caravan jest identyczny z modelami sprzedawanymi w Europie, dzięki czemu samochód używany może być serwisowany w każdym warsztacie specjalizującym się w naprawie minivanów.

Dodge Caravan - historia modelu

Dodge Caravan to pierwszy w historii minivan, czyli mniejsza wersja osobowego auta dostawczego. Jego pojawienie się w Stanach Zjednoczonych w 1984 roku zapoczątkowało boom na pojazdy tego typu na całym świecie, rewolucjonizując przede wszystkim rynek samochodów rodzinnych. Niemal jednocześnie europejską odsłonę minivana zaprezentowała francuska firma Renault modelem Renault Espace. W kolejnych latach dodge'owski projekt zaczął pojawiać się na drogach pod szyldami tak znanych marek jak Plymouth, Chrysler, Lancia czy Volkswagen. W przeciągu ponad trzydziestu lat istnienia Dodge przedstawił pięć generacji Caravana, co kilka lat prezentując ulepszone wersje wozu. Wszystkie generacje budowane były na płytach podłogowych Chryslera i eksperymentowały z różnymi wersjami silników w poszukiwaniu wariantów, które zapewniłyby autu większą moc i wydajność. Celem pracy konstruktorów było ponadto odejście od estetyki dostawczego vana na rzecz bardziej ""sympatycznego"" wyglądu oraz podwyższenie standardu bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Produkowaną w latach 1984-1990 pierwszą generację Caravana można określić mianem ""funkcjonalnej"". Był to samochód o kanciastym, dwubryłowym nadwoziu oraz przestronnym, ale niezbyt estetycznym wnętrzu. W 1987 oferta Dodge'a uzupełniona została o Grand Caravan - wersja na dłuższym podwoziu ze zwiększoną powierzchnią bagażową. Druga generacja Caravana z lat 1991-1995 wprowadziła znaczne ulepszenia w jakości siedzeń, poduszkę powietrza dla kierowcy i pasażera oraz system ABS. Dzięki temu Dodge Caravan jako pierwszy minivan spełniać zaczął wymogi amerykańskich standardów bezpieczeństwa. Lata 1996-2000 ugruntowały pozycję samochodu na światowym rynku. Trzecia generacja to czas prawdziwej świetności - Caravan obsypany został nagrodami na wystawach samochodowych i otrzymał wysokie notowania w rankingach popularności. Ta seria produkcyjna prezentowała najszerszy do tamtej pory wybór wariantów i wersji silnikowych. Zarówno Dodge Caravan, jak i Dodge Grand Caravan przeszły całkowitą przemianę wyglądu nadwozia, które otrzymało niemal opływowy kształt, a także przesuwane drzwi od strony kierowcy. Znacznie poprawiono też estetykę wnętrza i wprowadzono możliwość przystosowania go do indywidualnych potrzeb za pomocą innowacyjnego systemu przesuwania siedzeń Easy Out Roller Seats. Zmiany lat 1996-2000 ostatecznie zdefiniowały wygląd Dodge'a, który auto utrzymać miało w kolejnych latach. Czwarta generacja skoncentrowała się zaś na udoskonalaniu wewnętrznej konstrukcji samochodu i wprowadzeniu zmian mających poprawić jego notowania w testach zderzeniowych. Ostatnia, piąta generacja z lat 2008-2017 to powolne pożegnanie z Dodgem Caravanem. W tym czasie całkowicie zrezygnowano z produkcji mniejszej wersji pojazdu, którą zastąpi Dodge Journey, zachowując w ofercie jedynie Dodge'a Granda.

Dodge Caravan - kilka danych technicznych

Historia tego minivana to nieustanne poszukiwanie nowych rozwiązań i dlatego nie sposób wyliczyć wszystkich modeli, jakie opuściły fabryki Dodge'a w USA i Kanadzie od 1984 roku po dzień dzisiejszy. W wersji podstawowej Caravan dysponował napędem na przednią oś, już jednak w drugiej generacji wprowadzono także możliwość instalacji napędu na wszystkie koła. Oferta Caravana obejmuje całą paletę silników, od znanego z pierwszej generacji dwuipółlitrowego, czterocylindrowego motoru o mocy wynoszącej jedynie 100 KM, przez benzynowe R4 i V6, aż po silnik EGH V6 o pojemności 3,8 litra i mocy 200 KM, który zastąpił wycofany Mitsubishi V6. Wersje benzynowe osiągnąć mogą prędkość maksymalną 180 km/h. Niezbyt lubiane w Ameryce Północnej silniki Diesla wprowadzone zostały do oferty od trzeciej generacji wozu. Prędkość maksymalna generowana przez ten typ silnika to 175 km/h. Poza tym w historii marki pojawiły się również eksperymentalne egzemplarze samochodu napędzane gazem ziemnym i prądem. Oprócz zastosowania jako auto rodzinne, Dodge dysponuje również ogromnym potencjałem jako auto transportowe. Standardowa pojemność bagażnika Dodge'a Grand Caravana wynosi 450 litrów, przy złożonych siedzeniach pojemność maksymalna wynosi już imponujące 4072 litrów.