Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
fiat-128-l-01.jpg

Fiat 128

Fiat 128 Zestawienie

Tutaj znajduje się zestawienie informacji na temat samochodu Fiat 128, włącznie ze szczegółami dotyczącymi najważniejszych właściwości, silnika oraz wyposażenia, a także innymi przydatnymi informacjami związanymi z tym modelem. Czytaj dalej

Używane od:
*Najniższa cena na AutoScout24 w ostatnim miesiącu

Już w latach 60. włoski producent samochodów Fiat rozważał wprowadzenie do klasy średniej nowej generacji limuzyn, które zamiast tradycyjnego napędu na tylną oś miały być wyposażone w rzadko wówczas stosowany seryjnie napęd na przednie koła. Chociaż początkowo odroczono realizację projektu w klasie średniej, inżynierowie pracowali nad opracowaniem kompaktowej limuzyny z nową wersją napędu. Pierwszy model producenta z silnikiem montowanym poprzecznie, który w późniejszym okresie stał się standardem w klasie kompaktowej, oraz przeniesieniem napędu na przednie koła był produkowany we Włoszech jako Fiat 128 od 1969 roku. Pojazd do 1983 roku wyznaczał kierunek klasy kompaktowej w ofercie Fiata. Seria 128 od początku zjeżdżała z taśmy w różnych wersjach nadwoziowych. Ponadto pojazd stanowił podstawę dla Fiata X1/9 w wersji roadster. Gratką dla kolekcjonerów stały się oldtimery 128 w szczególności ze sportowymi silnikami oraz modele coupé.

128 jako sedan i kombi

Podczas gdy inni producenci w raczkującej klasie kompaktowej przede wszystkim stawiali na modele z nadwoziem hatchback, Włosi przy pomocy zaprezentowanej w 1969 roku limuzyny Fiat 128 zdecydowali się na klasycznego sedana. Tym samym model 128 mierzący około 3,85 m długości i niespełna 1,60 m szerokości mógł pod względem wizualnym nawiązywać do wprowadzonych na rynek kilka lat wcześniej dużych limuzyn z serii Fiat 124 i Fiat 125 oraz przypieczętować przynależność do tej rodziny modeli. 128 jako limuzyna trafił do sprzedaży w wariancie dwu- i czterodrzwiowym. W 1970 roku producent rozbudował program kompaktowych pojazdów, wprowadzając do oferty trzydrzwiową wersję kombi, która wielu krajach trafiła na rynek pod nazwą Fiat 128 Familiare. W Ameryce Południowej Fiat 128 z nadwoziem kombi zjeżdżał z taśmy również w wersji pięciodrzwiowej.

W 1972 roku do sprzedaży trafił Fiat 128 Coupé

W 1972 roku Włosi zaprezentowali kolejny wariant nadwozia w serii kompaktowej zwany Fiatem 128 Coupé, który do 1978 roku uzupełniał program jako usportowiony model. Wprawdzie konstrukcję sportcoupé oparto na modelu 128, jednak pojazd zyskał niezależny design i wyraźnie bardziej kompaktowe wymiary w porównaniu do sedana z rodziny 128. Auto oferowano z dwoma silnikami do wyboru o pojemności skokowej 1,1 lub 1,3 l oraz mocy do 75 KM (55 kW), które w mocniejszej wersji montowano również w sportowych wersjach limuzyn sprzedawanych pod nazwą Fiat 128 Rallye.

Sportowe wersje Fiata 128 Rallye produkowane od 1972 do 1975 roku

Od 1972 do 1975 roku usportowiony 128 Rallye zjeżdżał z taśmy jako dwudrzwiowa sportowa limuzyna klasy kompaktowej. Niższe sportowe modele wyposażono w napęd o pojemności 1,3 l, który zapewniał modelowi 128 moc do 67 KM (49 kW) Dla porównania: Fiat 128 z tradycyjnym napędem dysponował maksymalnymi osiągami 55 KM (40 kW).