Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
kia-sportage-l-01.jpg

Kia Sportage

Kia Sportage Zestawienie

Tutaj znajduje się zestawienie informacji na temat samochodu Kia Sportage, włącznie ze szczegółami dotyczącymi najważniejszych właściwości, silnika oraz wyposażenia, a także innymi przydatnymi informacjami związanymi z tym modelem. Czytaj dalej

Nowe od:
Używane od:
*Najniższa cena na AutoScout24 w ostatnim miesiącu

Zaprezentowana po raz pierwszy w 1994 roku Kia Sportage dzięki stylowemu i dość surowemu designowi szybko stała się ikoną aut swojego autosegmentu, podbijając tym samym serca krytyków i miłośników motoryzacji oraz na stałe wpisując się w kanon kompaktowych SUV-ów. Inspiracją dla projektu Sportage była nieco starsza Kia Sorento, jednak dynamicznie rozwijający się rynek miejskich crossoverów wygenerował znaczne zmiany w ostatecznym designie auta z wyraźnie zaakcentowaną rolą pojazdu miejskiego, a nie czysto terenowego. Odpowiedzialny za nowatorski projekt koreański koncern szczególny nacisk położył na wysokiej jakości wyposażenie techniczne auta, przykładając początkowo nieco mniejszą uwagę do kształtnych reflektorów i opływowych linii, za to stawiając raczej na surowe, ostre krawędzie i symetrycznie poprowadzone krzywizny maski w jej przedniej części. Pierwsza generacja modelu funkcjonowała w swej niezmiennej formie bardzo długo, bo aż osiem lat, kiedy to zastąpiona została swoją "młodszą siostrą" drugiej generacji, której wygląd diametralnie różnił się od swojego pierwowzoru i zaskakiwał przede wszystkim znacznie złagodzonymi rysami w stosunku do pierwszej wersji, a także zdecydowanie solidniejszymi nadkolami, zaprojektowanymi w lekko podłużnym, prostokątnym kształcie. Modyfikacje wyglądu na tyle przypadły do gustu producentom pojazdu, że kolejna, trzecia już Kia Sportage zaskoczyła odbiorców charakterystyczną dla nowoczesnych aut skośną linią reflektorów i mocno zakrzywioną maską, której przednia krawędź swobodnie opadała w dół. Modyfikacjom uległa także klapa bagażnika, którą wzbogacono poprzecznym wcięciem tuż nad zamknięciem, co nadało projektowi ciekawego wykończenia i nuty awangardy. Amatorom koreańskich crossoverów po prezentacji odważnego faceliftingu na drugiej i unikalnego designu na trzeciej generacji samochodu wydawało się, że fantazja i kreatywność projektantów sięgnęła zenitu, gdy nagle w 2015 roku, ku wielkiemu zaskoczeniu i zadowoleniu krytyków, na rynku pojawiła się najnowsza Kia Sportage IV o futurystycznym wyglądzie i minimalistycznym projekcie.

Siła designu

W pierwszej połowie lat 90. ubiegłego stulecia istny rozkwit przeżywały miejskie, kompaktowe SUV-y, których główna koncepcja opierała się na terenowym zacięciu i wysokiej jakości częściom, dlatego wizjonerski projekt Kia Sportage zaprezentowany szerszej opinii w 1994 roku spotkał się z tak dużym zainteresowaniem ze strony znawców motoryzacji. Koreański projekt zaskakiwał surowymi liniami i niemal ascetycznym designem, a także dość niewielkimi gabarytami, dlatego po premierze dość spore zamieszanie wprowadził zastosowany przez producenta facelifting, który całkowicie odmienił wygląd pojazdu, sprawiając, że wielu amatorów Kii rozmiłowało się - dla odmiany - w opływowych kształtach i łagodnych załamaniach. Kilka lat po zjechaniu z taśmy produkcyjnej prototypu Sportage, Kia Motors zdecydował się na kolejny krok i wypuścił na rynek drugą generację modelu, która w 2004 roku przeszła odważny facelifting, kompletnie odmieniający swój pierwowzór, poprzez nadanie mu szlachetniejszych rysów i subtelniejszego designu. Marzec 2010 roku przyniósł Kii pozytywne zmiany w postaci premiery trzeciej generacji pojazdu, którą elegancja i stylowy projekt szybko wyniosły na piedestał miejskich crossoverów, a zachęceni ciepłym przyjęciem przez krytyków producenci już pięć lat później odważyli się na kolejny, stumilowy krok w dziedzinie wyglądu auta i w 2015 roku zaprezentowali światu najnowszą, czwartą generację. Niewielki silnik gwarantujący niskie spalanie ciekawie komponował się z miejskim wyglądem maszyny, co zaowocowało pojawieniem się licznych egzemplarzy pojazdu zarówno na ulicach Europy, jak i Azji.

Terenowa elegancja w miejskim wydaniu

Kia Sportage była przełomową koncepcją dla koreańskiej marki nie tylko ze względu na odważny i mocno awangardowy na owe czasy design, ale także przez wzgląd na innowacyjne parametry techniczne i dużą wydajność silnika. Kompaktowy crossover był w swoim segmencie pierwszym autem na świecie, które wyposażono między innymi w poduszki powietrzne chroniące kolana, co znacznie przełożyło się na komfort i bezpieczeństwo poruszania się także w warunkach terenowych. Miejski klimat z nutą agresywnej jazdy w tle także pozostaje dla Kia Sportage niewielkim wyzwaniem, bo wydajny silnik 1.6 GDI lub 2.0 CRDi spokojnie poradzi sobie z częstym hamowaniem i ruszaniem. Posiadacze koreańskiego SUV-a muszą jednak liczyć się z pewnymi wyrzeczeniami, związanymi ze stosunkowo niewielkim silnikiem w konfrontacji z dość obszernym nadwoziem, bowiem by utrzymać motor we właściwej kondycji i zapobiec ewentualnym usterkom, konieczne jest regularne monitorowanie czystości filtrów i poziomu oleju. Kia Sportage jako samochód używany zaskakuje przystępną ceną i eleganckim wyglądem, a także mocno podnosi swój poziom miejskiego crossovera dzięki bardzo przestronnemu wnętrzu i dobrze przemyślanej wentylacji. Stosunkowo niskie spalanie dodatkowo przekłada się na oszczędność podczas codziennego użytkowania, dlatego zwolennicy maszyn o dużych gabarytach mogą odrzucić swoje rozterki, dotyczące wyboru między autem przestrzennym, a niedrogim w użytkowaniu. Kia Sportage to także bardzo elegancki design, co w przypadku gdy bierze się pod uwagę samochód używany, niejednokrotnie przeważa szalę na stronę wyboru właśnie tego, konkretnego pojazdu. Maszyna ma wystarczająco dużo miejsca by pomieścić liczne siatki z zakupami i miejskie sprzęty, a terenowe zacięcie spokojnie sprawdzi się jako auto o zasięgu dalekobieżnym. Niewielka moc silnika jest właściwie nieodczuwalna w stosunku do pokaźnych rozmiarów nadwozia, bo wykorzystanie do budowy pojazdu lekkiej blachy pozwala na swobodne manewrowanie osiami za pomocą kierownicy i poprawia zwrotność auta, zaś montowanie pod maską w głównej mierze silników wysokoprężnych ułatwia kontrolę wysokości spalania i emisji dwutlenku węgla.