Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
mazda-mx-5-l-01.jpg

Mazda MX-5

Mazda MX-5 Zestawienie

Tutaj znajduje się zestawienie informacji na temat samochodu Mazda MX-5, włącznie ze szczegółami dotyczącymi najważniejszych właściwości, silnika oraz wyposażenia, a także innymi przydatnymi informacjami związanymi z tym modelem. Czytaj dalej

Nowe od:
Używane od:
*Najniższa cena na AutoScout24 w ostatnim miesiącu

Mazda MX-5 to sportowe auto produkowane od 1989 roku. Ponad 945 000 sprzedanych egzemplarzy w latach 1989-2014 czyni ten samochód najlepiej sprzedającym się roadsterem w historii. Producent zdecydował się na stworzenie MX-5, gdy wydawało się, że era tego typu pojazdów dobiega końca. Ten krok japońskich konstruktorów był strzałem w dziesiątkę. Mazda MX-5 podbiła serca krytyków i nabywców, co sprawia, że jest niezwykle atrakcyjna także jako samochód używany. Nie dziwi więc, że Jeremy Clarkson wyraził o nim następującą opinię: "Nic nie będzie w stanie dać więcej satysfakcji z jazdy na drodze. Nic nie da tyle radości". Konstruktorzy tworząc Mazdę MX-5, kierowali się japońskim mottem "jedność konia i jeźdźca". W praktyce oznaczało to trzymanie się kilku podstawowych założeń. Auto powinno być możliwie lekkie i kompaktowe, a przy tym maksymalnie bezpieczne, silnik miał być sztywno połączony z tylnym dyferencjałem, co pozwalało na lepszą czułość podczas dodawania gazu przez kierowcę. Myśl przewodnia zakładała także zachowanie klasycznego układu silnika z przodu przed kierowcą oraz tylnego napędu. Pojazd miał także posiadać wydajne opony, doskonale trzymać się drogi i być stabilnym.

Cztery generacje Mazdy MX-5

W 1989 roku zaprezentowano pierwszą generację auta. Samochód trafił do sprzedaży w USA, Kanadzie, Europie i Japonii, a jego sukces przerósł oczekiwania producenta. Stalowa karoseria MX-5 dysponowała lekką maską z aluminium. Producent postawił na niezależne dwuwahaczowe zawieszenie na wszystkich kołach oraz hamulce tarczowe. Mazda MX-5 dostępna była w wersji podstawowej ze stalowymi felgami, oraz opcjonalnie z aluminiowymi. W 1994 model nieco zmodernizowano, wzbogacając go o dwie poduszki powietrzne. Dodatkowo wzmocniono konstrukcję samochodu, co podniosło bezpieczeństwo pojazdu na wypadek uderzenia z boku. Produkcję pierwszej generacji koncern zakończył w 1997 roku. Rok później pojawiła się druga generacja, cechująca się zmianami estetycznymi zapożyczonymi z modelu RX-7. Dotychczas auto dostępne było z otwieranymi reflektorami, jednak ze względów bezpieczeństwa producent zdecydował się na wymianę świateł na stałe. Dodatkowo było ono nieco szersze oraz dysponowało lepszym systemem hamulcowym. Opcjonalnie Mazda MX-5 była dostępna z ABS. Na dziesięciolecie modelu producent zaprezentował limitowaną edycję, charakteryzującą się unikalnym szafirowym odcieniem oraz dwubarwnym wnętrzem, stanowiącym połączenie elementów z czarnej skóry i foteli w kolorze niebieskim. W 2001 roku samochód poddano faceliftingowi, który pociągnął za sobą zmiany w wyposażeniu. Auto zyskało nowy wygląd wskaźników na desce rozdzielczej oraz zmodernizowane fotele z wyższymi zagłówkami zapewniającymi boczne wsparcie. W 2005 roku na rynek trafiła trzecia generacja Mazdy MX-5. Auto cechowało się lepszymi właściwościami jezdnymi dzięki wprowadzeniu kontroli trakcji oraz ESP. Producent zdecydował się na zmodyfikowanie zawieszenia na przednie wahaczowe i tylne niezależne. Czwarta generacja dostępna od 2014 roku wyposażona jest w standardzie w elektryczne wspomaganie kierownicy, reflektory diodowe oraz komputer pokładowy.

Silniki Mazdy MX-5

Pierwsza generacja Mazdy MX-5 dysponowała silnikiem o elektronicznym wtrysku paliwa i pojemności 1,6 l, który pozwalał na osiągnięcie mocy 114 KM. Ten wyjątkowy motor został zaprojektowany specjalnie z myślą o Maździe MX-5 i posiadał odelżony wał korbowy oraz koło zamachowe. Auto dostępne było w wersji z pięciobiegową manualną skrzynią biegów. W Japonii i USA samochód sprzedawano także z opcjonalnym automatem. W 1994 roku odświeżono paletę silnikową, wprowadzając napęd o pojemności 1,8 l. Druga generacja modelu wyposażona była w jednostkę napędową o pojemności 1,8 l, co pozwalało na osiągnięcie mocy 144 KM oraz momentu obrotowego 157 Nm. Auto osiągało prędkość maksymalną 210 km/h i rozpędzało się do setki w 7,5 s. Edycja limitowana wprowadzona na dziesięciolecie modelu rozwijała nieco niższą prędkość rzędu 203 km/h. Mazda MX-5 trzeciej generacji w wersji europejskiej oferowana była z dwoma silnikami do wyboru. Pierwszy z nich cechował się pojemnością 2,0 l i mocą 158 KM, występował w parze z sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Drugi natomiast pozwalał na osiągnięcie mocy 126 KM przy pojemności 1,8 l i pięciobiegowej manualnej przekładni. Czwarta generacja, podobnie jak trzecia, weszła na rynek z dwoma silnikami benzynowymi, ich moc wynosiła już 131 i 165 KM.