Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
pontiac-firebird-l-01.jpg

Pontiac Firebird

Pontiac Firebird Zestawienie

Tutaj znajduje się zestawienie informacji na temat samochodu Pontiac Firebird, włącznie ze szczegółami dotyczącymi najważniejszych właściwości, silnika oraz wyposażenia, a także innymi przydatnymi informacjami związanymi z tym modelem. Czytaj dalej

Używane od:
*Najniższa cena na AutoScout24 w ostatnim miesiącu

W szczytowym punkcie popularności pojazdów typu Pony Cars, czyli pod koniec lat 60., wielu amerykańskich producentów samochodów starało się utrzymać na rynku sportowe samochody, które miały dobre osiągi i relatywnie niskie ceny. Ponieważ największe koncerny gromadziły pod swoim dachem wiele marek, dawało to znaczne korzyści finansowe, co osiągano poprzez rozwijanie siostrzanych modeli samochodów, bazując na wspólnych technicznych podstawach. Koncern General Motors (GM) tak właśnie podszedł do swoich firm-córek, marek Chevrolet i Pontiac, które produkowały dwa najbardziej znane pojazdy typu Pony Cars tamtej epoki. Krótko po tym, jak model stworzony przez Chevroleta w 1966 roku o nazwie Camaro zjechał z taśmy montażowej, marka Pontiac wypuściła model Firebird, który trafił do sprzedaży w 1967 roku. Pontiac Firebird doczekał się czterech generacji w różnych opcjach nadwozia, takich jak coupé i kabriolet, zaś jego produkcja zakończyła się w 2002 roku.

Pierwsze generacje modelu Pontiac Firebird do 1982 roku

W pierwszych generacjach, których do 1982 roku stworzono dwie, model Pontiac Firebird znany był przede wszystkim w klasycznie eleganckiej formie coupé, która stylistycznie nawiązywała do samochodowej mody z lat 60. Charakterystyczne dla aut typu coupé i cabrio z pierwszej generacji były w tamtym czasie okrągłe podwójne reflektory oraz płaska osłona chłodnicy, wykańczające zaostrzony przód. W 1970 roku zaprezentowano drugą generację tego pojazdu, ale tym razem auto było bardziej kanciaste i miało podzieloną na dwie części atrapę chłodnicy z prostokątnymi otworami.

Nowy design modelu Pontiac Firebird z otwieranymi reflektorami

Wprowadzona na rynek w 1982 roku trzecia generacja modelu Pontiac Firebird stanowiła swojego rodzaju odcięcie się od dotychczasowej tradycji związanej ze stylistyką. Kabriolety i coupé otrzymały nowy, mniejszy front z dużym nawisem oraz z chowanymi reflektorami. Światła tego typu pozostały ma długo i zostały zaimplementowane w modelach produkowanych od 1993 roku, zmienił się tylko ich kształt – zaokrąglono ich krawędzie i w takiej postaci trafiły do modeli z czwartej generacji.

W klasycznym modelu Pontiac Firebird pracował silnik w układzie V8

W wielu wersjach Pontiaca Firebirda producent instalował sześciocylindrowy silnik o pojemność skokowej wynoszącej 4 l, natomiast zarówno kabriolety, jak i wozy typu coupé osiągały relatywnie skromną moc 100 KM. Klasycznym silnikiem w tej gamie pojazdów był jednak mocniejszy motor w układzie V8, którego pojemność sięgała nawet 6 l . W celu obniżenia masy pojazdu w latach 80. zastosowano w Firebirdzie wzmocniony silnik V6, podczas gdy najwyższe modele linii wciąż były wyposażane w silniki z ośmioma cylindrami. Najlepsze osiągi miał model z gamy tradycyjnych Pony Cars, Pontiac Firebird Trans Am, który był oferowany także jako wóz sportowy po modyfikacjach technicznych i stylistycznych w różnym czasie jako kabriolet i coupé.