Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
seat-marbella-l-01.jpg

SEAT Marbella

SEAT Marbella Zestawienie

Tutaj znajduje się zestawienie informacji na temat samochodu SEAT Marbella, włącznie ze szczegółami dotyczącymi najważniejszych właściwości, silnika oraz wyposażenia, a także innymi przydatnymi informacjami związanymi z tym modelem. Czytaj dalej

Używane od:
*Najniższa cena na AutoScout24 w ostatnim miesiącu

Marka SEAT to znany producent samochodów z Hiszpanii, i faktycznie, pojazdy tej marki są najchętniej wybierane przez mieszkańców Półwyspu Iberyjskiego. Jeżdżą po hiszpańskich drogach i stanowią ciekawy przegląd wielkości oraz standardów, ponieważ marka ma w swojej ofercie auta właściwie na każdą kieszeń i na wszystkie potrzeby. Jednym z najbardziej znanych, choć już od dawna nieprodukowanych modeli, jest SEAT Marbella. Ten niepozorny samochodzik swoją nazwę wziął od wypoczynkowej miejscowości na południu Hiszpanii, w słonecznej Andaluzji, która na świecie znana jest z ekskluzywnych ośrodków wypoczynkowych i sklepów znanych marek, dobrych restauracji i niekończących się plaż. W Hiszpanii miasto Marbella, będące jeszcze w latach 60. ubiegłego stulecia niewielkim rybackim "pueblo", kojarzy się przede wszystkim z blichtrem, luksusem i dużymi pieniędzmi. Dlaczego więc projektanci hiszpańskiej marki samochodów zdecydowali się nazwać niepozorny, pudełkowaty samochód mianem metropolii dla bogatych? Odpowiedź budzi wątpliwości. SEAT Marbella to pojazd typowo miejski, kompaktowy, niewielki, który wszędzie się wciśnie. Można go śmiało zostawić nawet na małym miejscu parkingowym między platanem a fontanną i potem bez trudu odjechać. Auto miało mieścić się w wąskich uliczkach cechujących hiszpańskie miasteczka, miało być funkcjonalne i wszędobylskie, i mimo dość prestiżowej nazwy, miało tak naprawdę służyć zwykłym ludziom na co dzień. I to zamierzenie udało się zrealizować, bowiem SEAT Marbella pozostawał w produkcji przez wiele lat, a dokładnie od 1980 do 1998 roku. Do dziś bez problemu można go kupić jako samochód używany, który wciąż budzi pozytywne emocje.

Pudełko na zakupy

Na pierwszy rzut oka model Marbella wygląda tak, jakby stworzono go z myślą o swobodnym przemieszczaniu się między sklepami w centrum handlowym - z pewnością, gdyby było mu wolno, zmieściłby się w wąskich alejkach, zaś jego konstrukcja przypominała pudełko, idealne od tego, aby umieścić w nim zakupy. Montowany od 1980 roku samochód bazował na Fiacie Panda z pierwszych lat produkcji. Pojazd zaprojektował Giorgetto Giugiaro, który w tamtym okresie pracował dla wielu producentów samochodów w Europie, ale przede wszystkim dla Fiata. SEAT Marbella powstał z myślą o zwykłych ludziach. Miał być tani w produkcji i tani w sprzedaży, a więc nie mógł się poszczycić szerokim wyposażeniem. Modele z pierwszych lat miały 3-drzwiowe nadwozie typu hatchback, a wraz z upływem czasu i rozwojem produkcji, pojazd ulegał delikatnym metamorfozom. Zmieniały się rodzaje nadwozia, ale kanciasta sylwetka czy prostokątne światła nie były przedmiotem stylistycznych przeobrażeń. SEAT Terra, czyli wersja modelu Marbella z lat 1987-1996 była praktycznym dostawczakiem z przestrzenią bagażową wynoszącą 1000 litrów. Do rodziny dołączyła także wersja 5-drzwiowa oraz model kombi. SEAT Marbella miał dość ubogie wnętrze, które cechowała przejrzystość i prostota. Jako samochód używany dobrze sprawdzi się na krótkich miejskich dystansach, czyli do tego, do czego go stworzono - na zakupy, bo mimo upływu lat wciąż bez trudu wciśnie się w każdą przestrzeń parkingową.

Co SEAT Marbella kryje pod maską?

SEAT Marbella to pojazd, który nie mógł się pochwalić wybitnymi osiągami, jeśli chodzi o moc. Samochód ten produkowano głównie z silnikami benzynowymi o niewielkiej mocy. Warto wymienić tutaj motory o pojemnościach skokowych wynoszących 0,6 l, 0,7 l oraz 0,9 l i mocy (odpowiednio) 30 KM, 30 KM oraz 35 KM. Wśród silników dostępna była jedna jednostka wysokoprężna o pojemności skokowej 1,3 l oraz o mocy 50 KM. Słabsze silniki cechowały się spalaniem rzędu ok. 5-6 l na 100 km w cyklu mieszanym, większe natomiast zużywały na takim samym dystansie ok. 8 l paliwa. Motory współpracowały z manualną 4-stopniową skrzynią biegów, zaś napęd przekładany był na przednią oś. Masa Seata Marbelli wynosiła jedynie 680 kilogramów. Symboliczna waga, małe silniki, ograniczone wyposażenie oraz osiągi miały odpowiadać niewygórowanej cenie i tym samym sprawiać, aby model Marbella był łatwo dostępny dla wszystkich chętnych.