Przejdź do głównej zawartości
Ze względu na prace konserwacyjne AutoScout24 jest obecnie dostępny tylko w ograniczonym zakresie. Dotyczy to takich funkcji, jak kontakt ze sprzedawcami, logowanie lub zarządzanie pojazdami na sprzedaż.
seat-toledo-l-01.jpg

SEAT Toledo

SEAT Toledo Zestawienie

Tutaj znajduje się zestawienie informacji na temat samochodu SEAT Toledo, włącznie ze szczegółami dotyczącymi najważniejszych właściwości, silnika oraz wyposażenia, a także innymi przydatnymi informacjami związanymi z tym modelem. Czytaj dalej

Używane od:
*Najniższa cena na AutoScout24 w ostatnim miesiącu

SEAT Toledo był pierwszym Seatem produkowanym już pod szyldem Volkswagena, po tym, jak niemiecki koncern przejął hiszpańską markę od Fiata. Już od swojego pierwszego wcielenia był jednym z wielu produkowanych równocześnie modeli z tej samej stajni, w ramach której nie brakowało bliźniaczych par i zapożyczonych rozwiązań. Poprzez wszystkie lata swojej rynkowej obecności SEAT Toledo mierzyć się musiał niejednokrotnie z opinią auta mało oryginalnego, niezbyt wyrazistego, wciśniętego w ciasną niszę pomiędzy kompaktowymi hatchbackami a sedanami, i mimo sportowych ambicji nie potrafił nigdy zachwycić blogerów i recenzentów - głodnych wyścigowej emocji, drapieżnej estetyki i wyrafinowanego wykończenia. A jednak SEAT Toledo ma też swoje atuty, które dla wielu klientów stanowią bardzo poważny argument. Jest to przede wszystkim auto wyjątkowo pojemne: w każdej generacji Toledo bił konkurentów na głowę rozmiarami bagażnika - dostępnego na dodatek poprzez tylną klapę typu hatchback - i znacznie wyższą niż w autach kompaktowych wygodą podróżowania na tylnej kanapie (zwłaszcza od drugiej generacji). Toledo oferowało również zawsze imponujący wybór napędowych jednostek benzynowych i Diesla zarówno dla tych, którym zależy na bardzo niskim spalaniu, jak i tych, którzy lubią czasem mocniej docisnąć pedał gazu. Za brak designerskiego rozmachu wynagrodzić może z kolei opinia auta solidnego i bezawaryjnego, jak przystało na produkt Volkswagena - co czyni z SEATA Toledo również bardzo interesującego kandydata na rodzinny samochód.

Od zmiany do zmiany

To zapewne właśnie zaciekła konkurencja między autami o bardzo zbliżonych do siebie parametrach - na dodatek, co warto zauważyć, głównie w obrębie własnego koncernu - kazała projektantom auta poddawać je w kolejnych wersjach dość radykalnym przeobrażeniom. SEAT Toledo zadebiutował w 1991 roku jako liftback, zaprojektowany wprawdzie przez cenionego przez wszystkich Giorgetto Giugiaro, jednak mocno konserwatywny i rysowany jakby od linijki. Za bazę do tego modelu posłużyła płyta podłogowa Golfa w wersji II Toledo jednak różnił się od swego protoplasty wyraźnie większymi rozmiarami i imponującym, 550-litrowym bagażnikiem. Co ciekawe, ta wiekowa już wersja wciąż jest w produkcji - kryje się pod chińską marką Chery. Druga generacja modelu, która pojawiła się na rynku w 1998 roku, ponownie zaprojektowana przez Giugiaro, zrywała kanciastą stylistyką wersji pierwotnej. Podobnie jak poprzednia oparta była na podwoziu Golfa - tym razem czwartej generacji. SEAT Toledo II miał również niebawem zyskać brata bliźniaka w postaci debiutującego modelu SEAT León, który różnił się od niego niemal wyłącznie typem nadwozia - był to kombi zamiast, jak w przypadku ówczesnego Toledo, sedan. Tę samą płytę podłogową wykorzystano również w kilku innych produkowanych w tym samym czasie modelach: kodzie Octavii, Audi A3 oraz Audi TT, co z pewnością zaostrzyło bratobójczą rywalizację. SEAT Toledo II przetrwał bez liftingu do 2004 roku, gdy przed premierą trzeciej generacji publiczności przedstawiono na targach w Madrycie prototyp o zupełnie odmiennym wyglądzie i charakterze, który miał stanowić kolejne wcielenie modelu. Zaprojektowany przez Waltera de'Silva SEAT Toledo III stanowił nie tylko powrót do typu liftback, lecz również stanowił swoistą krzyżówkę sedana z minivanem. Nie zrezygnowano za to z zapożyczania podwozia od Golfa - tym razem w wersji V. Generacja czwarta, produkowana od 2012 roku, zaskoczyła z kolei powrotem do "sedanowej" stylistyki przy zachowaniu dawnej klapy przy bagażniku, a zarazem transferem z segmentu C do B. SEAT Toledo IV to kolejne auto z wersją bliźniaczą - tym razem jest nią jednak koda Rapid. Oba modele produkowane są zresztą w ojczyźnie kody, w czeskiej fabryce Mladá Boleslav.

Toledo - sportowiec?

Już od początku pozwolono klientom przebierać wśród wielu opcji silnika, zwłaszcza w wersjach benzynowych, od 1,6 l (o mocy 72 KM) po 2,0 l o mocy aż do 150 KM. Silniki wysokoprężne, wszystkie o pojemności 1,9 l, osiągały moc od 68 do 110 KM. W drugiej generacji Seata Toledo rozpiętość oferowanych wariantów napędu jeszcze się poszerzyła: od bazowego 1,4 l o mocy 75 KM po imponujące 2,3 l i 70 KM oraz 1,8 l z napędem turbo o mocy 180 KM, osiągający prędkości do 229 km/h. Wzmocnione zostały również oferowane silniki wysokoprężne: wszystkie w wersji TDI, o pojemności 1,9 l i mocy od 90 do 150 KM. Kto nastawia się na samochód używany tej generacji, może zatem spotkać się z dużą rozpiętością cen. W trzeciej odsłonie SEATA Toledo okrojono nieco gamę silników benzynowych - zrezygnowano z wersji 2,3 l, dokładając w zamian wysokoprężne silniki 2,0 l z filtrem cząstek stałych. Choć SEAT Toledo ma opinię rodzinnego "poczciwca", nie zabrakło mu w życiorysie również wątku sportowego, za sprawą wersji Cupra, opartej na drugiej generacji Toledo. Cupra przemierzała trasy European Touring Car Championship (ETCC) oraz British Touring Car Championship w latach 2003-2009. W swoich późniejszych wcieleniach Toledo staje się jednak autem zdecydowanie bardziej statecznym i rodzinnym, zjednując sobie sympatię przede wszystkim praktycznym bagażnikiem i uprzyjemniającym jazdę wyposażeniem, a zarazem wzorowym poziomem bezpieczeństwa (5 gwiazdek NCAP dla Toledo III i IV). Nawet bez sportowych wyczynów na pewno warto się z nim zaprzyjaźnić.